Дослідження схильності до агресивної поведінки серед учнівської і студентської молоді в умовах надзвичайних ситуацій
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.03.055Анотація
Мета статті полягає у дослідженні впливу факторів надзвичайної ситуації на схильність до агресивної поведінки серед учнівської і студентської молоді. Нами було проведене дослідження в Україні протягом 2016-2020 рр. в умовах надзвичайних ситуацій. У 2016 році в Україні третій рік поспіль тривала надзвичайна ситуація військового характеру, на Сході України, яка наклала свій відбиток на усю молодь країни. У 2020 році, молоді люди опинилися під дією надзвичайної ситуації медико-біологічного характеру, в зв’язку із пандемією Covid-19. Нами було зроблено два діагностичні зрізи, відповідно у 2016 та 2020 році за однією і тією ж самою методикою «Агресивна поведінка» (за Є. Ільїним та П. Ковальовим). Результати дослідження свідчать, що існує прямий зв'язок між перебуванням молодої людини в умовах надзвичайної ситуації та зростанням рівня агресивної поведінки, зокрема прямої, фізичної. Тому, в умовах надзвичайних ситуацій необхідно розробляти та реалізувати програми соціально-психологічної та педагогічної реабілітації молодих людей.
Посилання
Blyskun, O. Korektsiia ahresyvnoi povedinky molodi v merezhi internet [Correction of aggressive behaviour of young people on the Internet]. 2012. http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN20/12boovmi.pdf.
Kira L. S. Newman. Shutt Up: Bubonic Plague and Quarantine in Early Modern England. Journal of Social History, 2012, 45(3), 809-834. https://doi.org/10.1093/jsh/shr114).
https://doi.org/10.1093/jsh/shr114
Gender-based violence and COVID-19. https://cutt.ly/hbg0scK May 11, 2020.
Krahé B. Aggression in Times of Covid-19: The Social Costs of the Pandemic. http://surl.li/sfsj. November 11, 2020.
Bonichini S, Tremolada M. Quality of Life and Symptoms of PTSD during the COVID-19 Lockdown in Italy. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021; 18(8):4385. https://doi.org/10.3390/ijerph18084385
Guy Hall. Why is COVID-19 making people so aggressive? https://cutt.ly/Kbg2RlD. 20 Apr 2020.
Johnsen, G.E.; Morken, T.; Baste, V. et al. Characteristics of aggressive incidents in emergency primary health care described by the Staff Observation Aggression Scale - Revised Emergency (SOAS-RE). BMC Health Serv Res, 2020, 33. https://doi.org/10.1186/s12913-019-4856-9.
Md Zahir, A.; Oli, A.; Zhou, A.; Sang, H.; Liu, S.; Akbaruddin, A. Epidemic of COVID-19 in China and associated Psycholog-ical Problems. Asian Journal of Psychiatry. 2020, 51 (June). https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102092
Ye, B.; Zeng, Y.; Im, H.; Liu, M.; Wang, X.; Yang, Q. The Relationship Between Fear of COVID-19 and Online Aggressive Be-havior: A Moderated Mediation Model. Front. Psychol. 2021, 12:589615. doi: 10.3389/fpsyg.2021.589615.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.589615
Mytskan, T.S. Ahresyvna povedinka ditei doshkilnoho viku: prychyny vynyknennia ta profilaktyka [Aggressive behaviour of preschool children: causes and prevention]. [Unpublished doctoral dissertation]. Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 2013.
Lobach, O.; Miroshnichenko, T. Pedahohichna korektsiia ahresyvnosti u molodshykh shkoliariv [Pedagogical correction of aggression in junior high school students], PDPU, 2005.
Moiseieva, O. Psykholohiia ahresyvnosti pidlitkiv [Psychology of adolescent aggression]. [Unpublished doctoral disserta-tion]. G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. 2011.
Rybachuk, V. Psykholohichni mozhlyvosti korektsii ahresyvnoi povedinky u pidlitkiv [Psychological possibilities of cor-rection of aggressive behaviour in adolescents]. Visnyk KhNPU imeni H. S. Skovorody. Psykhologiia [Herald of KhNPU named after H. S. Skovoroda. Psychology]. 2015, 51, 180-190.
Arshavina, L.V. Podolannia ahresyvnoi povedinky molodshykh shkoliariv: pedahohichnyi aspekt [Overcoming aggressive behaviour of junior high school students: pedagogical aspect]. osvita.ua/doc/files/news/457/45793/Robota.doc
Yevdokymova, N.; Bartoshuk, M. Vplyv pravosvidomosti starshykh pidlitkiv na riven ahresyvnosti [The influence of legal awareness of older adolescents on the level of aggression]. Aktualni problemy psykholohii. 2015, 7(38), 178-188.
Ikunina, Z. Shliakhy profilaktyky ta korektsii ahresyvnoi povedinky ditei starshoho doshkilnoho viku [Ways of preven-tion and correction of aggressive behaviour of older preschool children]. Aktualni problemy psykholohii. 2013, 4(9), 81-90.
Kisil, Z. Psykholohichni osoblyvosti ahresyvnosti u pidlitkovomu vitsi [Psychological features of aggression in adoles-cence]. Naukovyi visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. Seriia psykholohichna. 2015, 1, 32-40.
Kozubovska, I.; Soima, N. Ahresyvnist yak forma proiavu dezadaptatsii ditei [Aggression as a form of maladaptation of children]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika. Sotsialna robota». 2013, 26, 101-103.
Schick, A.; Cierpka, M. Risk factors and prevention of aggressive behavior in children andadolescents. Journal for educa-tional research online. 2016, 8(1), 90-109.
Pol van Lier, Frank Vitaro, & Manuel Eisner. Preventing Aggressive and Violent Behavior: Using Prevention Programs to Study the Role of Peer Dynamics in Maladjustment Problems. European Journal on Criminal Policy and Research. 2007, 13(3-4), 277-296.
https://doi.org/10.1007/s10610-007-9054-3
Drozdov, O.Yu. Socio-psychological factors in the dynamics of aggressive youth behaviour: Author's dissertation ... Candi-date of Psychological Sciences: 19.00.05, G.S. Kostiuk Institute of Psychology, Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, 2003. Https://cutt.ly/sbpfv1w.
Denisova, M.F.; Muzyka, N.M.; Shkiriak-Nizhnik, Z.A. Adolescent aggression, causes and risk factors. Child health. 14, No 8, 2019. 470-474. DOI: 10.22141/2224-0551.14.8.2019.190840.
Denisova, M.F.; Muzyka, N.M.; Gorban, N.E.; Bukulova, N.Yu. Adolescent aggression. Prenatal risk factors. Child health.2020. 15, № 4. 213-217. Http://nbuv.gov.ua / UJRN / Zd_2020_15_4_40
https://doi.org/10.22141/2224-0551.15.4.2020.208471
Dziuba, T.M. Virtual aggression as a result of Internet-dependent behaviour of adolescents. Bulletin of postgraduate educa-tion. Series: Social and behavioral sciences. 2017. 3. 67-78. http: // nbuv .gov.ua / УЙРН / vispdoso_2017_3_9
Efuribe, Ch.; Barre-Hemingway, M.; Vaghefi, E.; Ballonoff Suleiman A. Coping With the COVID-19 Crisis: A Call for Youth Engagement and the Inclusion of Young People in Matters That Affect Their Lives. Adolescent Health. 2020, 67(1), 16-17. https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(20)30185-3/fulltext
https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.04.009
CDC COVID-19 Response Team. Coronavirus disease 2019 in children-United States, February 12-April 2, 2020. MMWR Morb Mortal Wkly Rep. 2020; 69:422-426. doi: 10.15585/mmwr.mm6914e4
https://doi.org/10.15585/mmwr.mm6914e4
Viner, R.; Russell, S.; Croker, H.; Packer, J.; Ward, J.; Stansfeld, C. et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: A rapid systematic review. Lancet Child Adolesc Health. 2020. 4(5), 397-404. https://doi.org/10.1016/ S2352-4642(20)30095-X
https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
White, N.; McCormick M. ; Austin, B.; Slopen, N.; Habre, R.; Molnar, B. Sleep duration and risk of physical aggression against peers in urban youth. Sleep Health. 2016, 2(2), 129-135. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352721816000425.
https://doi.org/10.1016/j.sleh.2016.03.002
Bushman, B.; Gollwitzer, M.; Cruz, C. There is broad consensus: media researchers agree that violent media increase aggression in children, and pediatricians and parents concur. Psychol Pop Media Cult. 2015. 4(3), 200-214.
https://doi.org/10.1037/ppm0000046
Bushman, B. Violent media and hostile appraisals: a meta-analytic review. Aggress Behav. 2016, 42(6), 605-613.
https://doi.org/10.1002/ab.21655
Krahé, B. The Social Psychology of Aggression. London: Psychology Press. 2013.
https://doi.org/10.4324/9780203082171
American Psychological Association. APA review confirms link between playing violent video games and aggression. 2015, (press release 13/08/2015). http://www.apa.org/news/press/releases/2015/08/violent-video-games.aspx
Zbaravska, L.; Chaikovska, O.; Hutsol, T.; Slobodian, S.; Dumanskyi, O. Professional competence as a key factor in improv-ing the quality of engineering education. Vide. Tehnologija. Resursi - Environment, Technology, Re-sources. 12th Interna-tional Scientific and Practical Conference on Environment. Technology. Resources; Rezekne; Latvia, 2019; 253-256. https://doi.org/10.17770/etr2019vol3.4118.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).