Реалізація дидактичного принципу систематизації та послідовності в електронних підручниках
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.03.100Анотація
Статтю присвячено актуальній проблемі вивчення дидактичного потенціалу електронних підручників, яка є на часі в контексті значних викликів системі освіти, спричинених пандемією. Сучасні вчені зазначають, що сьогодні освітня практика значно випереджає розроблення науково обґрунтованих засад, закономірностей та умов формування і функціонування компонентів дидактичної системи електронного навчання. Метою статті є проаналізувати позитивні і негативні аспекти реалізації дидактичного принципу систематизації та послідовності в електронних підручниках. Відповідно до мети дослідження проаналізовано переваги та недоліки використання електронних підручників щодо реалізації цього дидактичного принципу порівняно з традиційними. Виявлено, що розширений потенціал електронних підручників не тільки дозволяє реалізувати цей принцип на якісно новому рівні, а й водночас збільшує дидактичні ризики його реалізації. Сформульовано вимоги до електронних підручників, які дозволить мінімізувати дидактичні ризики та запобігти потенційному негативному впливу на навчальний процес. Під час проєктування електронного підручника необхідно дотримуватися послідовності подання навчального матеріалу в систематизованій і структурованій формі, враховувати мету, завдання, специфіку конкретного предмета та компетенції, які мають бути сформовані під час його вивчення. Автори повинні враховувати ретроспективні та перспективні зв’язки навчального матеріалу, щоб забезпечити безперервність набуття знань та вмінь. Рекомендовано дотримуватися єдиної концепції, використовувати уніфіковану термінологію, уникати дублювання навчального матеріалу, методично не виправданих гіперпосилань, адже зловживання не лише зовнішніми, а й внутрішніми гіперлінками відволікає від основного русла подання матеріалу, порушує послідовність його викладання, руйнує логіку розгортання змісту навчальної дисципліни.
Посилання
Balalaeva, E.Yu. (2016). Didactic risks of using e-learning tools [Didakticheskie riski ispofzovaniya elektronnykh sredstv obucheniya], Lifelong Education: the XXI century [Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek], no. 4 (16), 95-102.
https://doi.org/10.15393/j5.art.2016.3326
Bilousova L.I., Hryzun L.E. (2003). Funktsionalnyi pidkhid do stvorennia kompiuternoho pidruchnyka [A functional approach to designing a computer textbook]. Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, 7, 115-122.
Verlan, A.F., Tverezovska, N. T. (1998). Dydaktychni pryntsypy v umovakh tradytsiinoho i kompiuternoho navchannia [Didactic principles in terms of traditional and computer learning.]. Pedahohika i psykholohiia, 3, 126-132.
Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid, 374.
Zainutdynova, L. Kh. (2016). Sozdanye y prymenenye elektronnykh uchebnykov: na prymere obshchetekhnycheskykh dystsyplyn [Creation and use of electronic textbooks: on the example of general technical subjects]. Astrakhan: TsNTEP, 363.
Kononets, N. V. (2009). Naukove obgruntuvannia pryntsypu hipertekstovosti pry stvorenni elektronnoho pidruchnyka dlia indyvidualizatsii navchannia studentiv [Scientific substantiation of the principle of hypertext in the creation of an electronic textbook for individualization of student learning.]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 4 (57), 175-181.
Madzihon, V. M., Doroshenko, Yu. O., Lapinskyi, V.V. (2003). Pedahohichni aspekty stvorennia i vykorystannia elektronnykh zasobiv navchannia [Pedagogical aspects of creation and use of electronic learning tools.]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 4, 70-82.
Balalaieva, O. (2016). Structural and organizational procedural characteristics of electronic educational resources design. Information Technologies and Learning Tools, 54(4), 108-118.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).