Нормативно-правова основа формування інклюзивної культури в студентської молоді

Автор(и)

  • V. A. Budegay Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.04.015

Анотація

У статті проаналізовано наукові підходи та схарактеризовано поняття «інклюзивна культура», «інклюзивна культура студентської молоді». З’ясовано основні напрями формування інклюзивної культури у студентів закладів вищої освіти на: державному, університетському, освітньому рівнях. Проаналізовано нормативно-правове забезпечення організаційних основ формування інклюзивної культури у студентської молоді. Автором визначено законодавчі гарантії щодо права на освіту дітей  та молоді з особливими освітніми потребами, їхню інтеграцію в соціум та можливість навчання протягом усього життя.  Університетський рівень схарактеризовано з огляду на внутрішні нормативні акти та доступність і безбар’єрність освітнього середовища закладу освіти. Освітній рівень було схарактеризовано з кута зору організації та реалізації інклюзивного навчання, виховання і соціально-психологічного супроводу студентів з особливими освітніми потребами. На підставі нормативно-правових документів зроблено висновок про необхідність запровадження спеціально організованого виховного процесу формування інклюзивної культури в студентської молоді.

Посилання

Алєєва Н. М. Діти з порушенням зору в умовах інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. Київ: Кафедра, 2016. 212 с.

Вержиховська О. М., Рудзевич І. Л. Теорія і методика виховання дітей в спеціальній школі : навчально-методичний посібник. Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. 292 с.

Волгіна О. М. Соціальний супровід людей з інвалідністю на робочому місці: посібник / ПРООН в Україні, Спільна Програма «Сприяння інтеграційній політиці та послугам для людей з інвалідністю в Україні». Київ: Ваіте, 2018. 36 с.

Галицька Н. Інклюзивна освіта. Інтегроване навчання в початковій школі. Безпека життєдіяльності. 2013. № 8. С. 27-29.

Гендерний аудит доступності: методичні рекомендації / Л. Ю. Байда, Я. В. Грибальський / Нац. Асамблея людей з інвалідністю України. Київ, 2018. 72 с.

Данілавічютє Е. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі / Особлива дитина. 2018. № 3. С. 7-19.

Закон України "Про вищу освіту". URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21 березня 1991 р. № 875-ХІІ. Права інвалідів в Україні. Киъв: Сфера, 2002. С. 165-169.

Закон України "Про охорону дитинства" від 26 квітня 2001 р. № 2402-III. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2402-14

Закон України "Про реабілітацію інвалідів в Україні" від 06 жовтня 2005 р. № 2961-IV. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2961-1

Закон України "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні" від 5 лютого 1993 року: (остання редакція від 01.01.2013) URL: http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/2998-12.

Інвалідність та суспільство: навчально-методичний посібник. За заг. редакцією Байди Л.Ю., Красюкової - Еннс О.В. / Кол. авторів: Байда Л.Ю., Красюкова - Еннс О.В., Буров С Ю., Азін В.О., Грибальський Я.В., Найда Ю. М. Київ, 2012. 216 с.

Інклюзивна освіта в українських вищих навчальних закладах гарантується державою. Соцпортал дізнався, як вона виглядає на практиці та що про неї думають студенти й викладачі. URL: https://socportal.info/ua/news/yak-realizuiut-inkliuziiu-v-ukrainskikh-universitetakh/

Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80

Конвенція про права дитини. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021

Конвенція про права осіб з інвалідністю. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71

Клім-Клімашевська А. Освіта дітей з особливими потребами в умовах інклюзії: досвід Польщі. Рідна школа. 2015. № 3. С. 72-74.

Миронова С. П. Педагогіка інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник. Кам'янець-Подільський, 2016. 164 с.

Перхун Л. Впровадження інклюзивної освіти в українському освітньому просторі. Імплементація європейських стандартів в українські освітні дослідження : зб. матер. ІІ Міжнар. наук. конфер. Укр. аспоціації дослідників освіти 15 червня 2018 р. / Укр. асоціація дослідників освіти, НАПН України ; [редкол.: С. А. Щудло, О. Заболотна, О. Ковальчук]. Київ, 2018. С. 116-120.

Попова О. Діти з особливими освітніми потребами : розвиток інклюзивної освіти в Україні. Психолог. 2018. № 13-14. С. 90-96.

Поліщук О. Адаптація дітей з особливими потребами. Відкритий урок. 2014. № 9. С. 42-48.

Інвалідність та суспільство: навчально-методичний посібник. За заг редакцією Байди Л.Ю., Красюкової - Еннс О.В. / Кол. авторів: Байда Л.Ю., Красюкова - Еннс О.В., Буров С Ю., Азін В.О., Грибальський Я.В., Найда Ю.М. Київ, 2012. 216 с.

Про освіту: Закон України. URL: http://zakon.rada.gov.ua

Про реабілітацію інвалідів в Україні: Закон України URL: http://zakon.rada.gov.ua

Чайковський М. Є. Соціально-педагогічна робота з молоддю з особливими потребами в інклюзивному освітньому просторі: монографія. Київ: Університет "Україна", 2015. 435 с.

Шевців З. Основи інклюзивної педагогіки: підручник. Київ: ЦУЛ, 2017. 248 с.

Шевцов А. Г. Системний підхід до організації інтегрованого навчання студентів з обмеженою життєдіяльністю у вищому навчальному закладі. Соціально-педагогічна реабілітація в закладах освіти: проблеми та перспективи. Хмельницький: ХІСТУУ, 2009. С. 22-24.

Завантаження

Опубліковано

2021-12-17

Номер

Розділ

Статті