Нормативно-правова основа формування інклюзивної культури в студентської молоді
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.04.015Анотація
У статті проаналізовано наукові підходи та схарактеризовано поняття «інклюзивна культура», «інклюзивна культура студентської молоді». З’ясовано основні напрями формування інклюзивної культури у студентів закладів вищої освіти на: державному, університетському, освітньому рівнях. Проаналізовано нормативно-правове забезпечення організаційних основ формування інклюзивної культури у студентської молоді. Автором визначено законодавчі гарантії щодо права на освіту дітей та молоді з особливими освітніми потребами, їхню інтеграцію в соціум та можливість навчання протягом усього життя. Університетський рівень схарактеризовано з огляду на внутрішні нормативні акти та доступність і безбар’єрність освітнього середовища закладу освіти. Освітній рівень було схарактеризовано з кута зору організації та реалізації інклюзивного навчання, виховання і соціально-психологічного супроводу студентів з особливими освітніми потребами. На підставі нормативно-правових документів зроблено висновок про необхідність запровадження спеціально організованого виховного процесу формування інклюзивної культури в студентської молоді.
Посилання
Алєєва Н. М. Діти з порушенням зору в умовах інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб. Київ: Кафедра, 2016. 212 с.
Вержиховська О. М., Рудзевич І. Л. Теорія і методика виховання дітей в спеціальній школі : навчально-методичний посібник. Кам'янець-Подільський: Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. 292 с.
Волгіна О. М. Соціальний супровід людей з інвалідністю на робочому місці: посібник / ПРООН в Україні, Спільна Програма «Сприяння інтеграційній політиці та послугам для людей з інвалідністю в Україні». Київ: Ваіте, 2018. 36 с.
Галицька Н. Інклюзивна освіта. Інтегроване навчання в початковій школі. Безпека життєдіяльності. 2013. № 8. С. 27-29.
Гендерний аудит доступності: методичні рекомендації / Л. Ю. Байда, Я. В. Грибальський / Нац. Асамблея людей з інвалідністю України. Київ, 2018. 72 с.
Данілавічютє Е. Діти з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі / Особлива дитина. 2018. № 3. С. 7-19.
Закон України "Про вищу освіту". URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21 березня 1991 р. № 875-ХІІ. Права інвалідів в Україні. Киъв: Сфера, 2002. С. 165-169.
Закон України "Про охорону дитинства" від 26 квітня 2001 р. № 2402-III. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2402-14
Закон України "Про реабілітацію інвалідів в Україні" від 06 жовтня 2005 р. № 2961-IV. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2961-1
Закон України "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні" від 5 лютого 1993 року: (остання редакція від 01.01.2013) URL: http://zakon4.rada. gov.ua/laws/show/2998-12.
Інвалідність та суспільство: навчально-методичний посібник. За заг. редакцією Байди Л.Ю., Красюкової - Еннс О.В. / Кол. авторів: Байда Л.Ю., Красюкова - Еннс О.В., Буров С Ю., Азін В.О., Грибальський Я.В., Найда Ю. М. Київ, 2012. 216 с.
Інклюзивна освіта в українських вищих навчальних закладах гарантується державою. Соцпортал дізнався, як вона виглядає на практиці та що про неї думають студенти й викладачі. URL: https://socportal.info/ua/news/yak-realizuiut-inkliuziiu-v-ukrainskikh-universitetakh/
Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
Конвенція про права дитини. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021
Конвенція про права осіб з інвалідністю. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71
Клім-Клімашевська А. Освіта дітей з особливими потребами в умовах інклюзії: досвід Польщі. Рідна школа. 2015. № 3. С. 72-74.
Миронова С. П. Педагогіка інклюзивної освіти : навчально-методичний посібник. Кам'янець-Подільський, 2016. 164 с.
Перхун Л. Впровадження інклюзивної освіти в українському освітньому просторі. Імплементація європейських стандартів в українські освітні дослідження : зб. матер. ІІ Міжнар. наук. конфер. Укр. аспоціації дослідників освіти 15 червня 2018 р. / Укр. асоціація дослідників освіти, НАПН України ; [редкол.: С. А. Щудло, О. Заболотна, О. Ковальчук]. Київ, 2018. С. 116-120.
Попова О. Діти з особливими освітніми потребами : розвиток інклюзивної освіти в Україні. Психолог. 2018. № 13-14. С. 90-96.
Поліщук О. Адаптація дітей з особливими потребами. Відкритий урок. 2014. № 9. С. 42-48.
Інвалідність та суспільство: навчально-методичний посібник. За заг редакцією Байди Л.Ю., Красюкової - Еннс О.В. / Кол. авторів: Байда Л.Ю., Красюкова - Еннс О.В., Буров С Ю., Азін В.О., Грибальський Я.В., Найда Ю.М. Київ, 2012. 216 с.
Про освіту: Закон України. URL: http://zakon.rada.gov.ua
Про реабілітацію інвалідів в Україні: Закон України URL: http://zakon.rada.gov.ua
Чайковський М. Є. Соціально-педагогічна робота з молоддю з особливими потребами в інклюзивному освітньому просторі: монографія. Київ: Університет "Україна", 2015. 435 с.
Шевців З. Основи інклюзивної педагогіки: підручник. Київ: ЦУЛ, 2017. 248 с.
Шевцов А. Г. Системний підхід до організації інтегрованого навчання студентів з обмеженою життєдіяльністю у вищому навчальному закладі. Соціально-педагогічна реабілітація в закладах освіти: проблеми та перспективи. Хмельницький: ХІСТУУ, 2009. С. 22-24.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).