Особливості психолого-педагогічної консультативної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі

Автор(и)

  • I. Demchenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • V. Bilan Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини image/svg+xml
  • N. Friauf Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.04.020

Анотація

У статті окреслено актуальність питань взаємодії школи та сім’ї в умовах інклюзивного навчання, успіх якої залежить від якісного надання послуг  психолого-педагогічної підтримки батьків дітей з порушеннями в  розвитку.

Виявлено, що у сім’ях, які виховують дітей з відхиленнями в розвитку, існують особливі взаємини, зокрема зосереджено увагу на особливостях усвідомлення батьками своєї актуальної внутрішньосімейної ситуації, що пронизує всі структури сімейних взаємовідносин: емоційну, когнітивну і поведінкову. Визначено, що у сфері емоційного реагування в батьків дітей з порушеннями в розвитку  рельєфно виступають явища психічної напруженості, підвищеної тривожності і емоційний дискомфорт. У когнітивній сфері найбільш виразно проявляється усвідомлення своєї сімейної ситуації в цілому як неблагополучної. Поведінкова сфера характеризується активним пошуком як внутрішньої так і зовнішньої психолого-педагогічної консультативної допомоги. Виокремлено типи неправильного сімейного виховання спричиненого неприйняттям батьками факту порушеного розвитку в їхніх дітей (неприйняття; гіперопіка; тривожно-недовірливе виховання; невтручання) та його наслідки. Визначено, що під час психолого-педагогічної консультативної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами  не можна обмежуватися терміновими потребами і запитами, адже кожне з поставлених завдань консультування має осмислюватися в перспективному контексті і працювати не тільки на зміну сьогодення, а й майбутнього. Оцінюючи зусилля науковців у висвітлені даної проблематики, зауважимо, що  перспективою подальшого наукового пошуку постає проблема обґрунтування оптимальних умов для забезпечення якісної психолого-педагогічної консультативної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі.

Посилання

Karabanova О. А. Psihologia semeinyh otnosheniy: uchebn. posobie. Samara: SIOKPP, 2001. 122 s.

Myronova S. P. Robota fakhivtsiv iz simyamy, yaki vykhovuut ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Aktualni pytannia korektsinoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky. 2017. Vyp. 9. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n9-2017/mironova-sp-robota-fahivciv-z-simjami-jaki-vihovujut-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami.html

Poroshenko М. А. Inkluzyvna osvita : navchalnyi posibnuk / М. А. Poroshenko. – Kyiv: ТОV «Ahenstvo «Ukraina», 2019. – 300 s.

Rodgers К. Konsultirovanie i psihoterapia. Noveishye podhody v oblasti prkticheskoi raboty: monografia. М.: Eksmо-Press, 2000. 302 s.

Sukhina І.V. Rodynno-orientovanyi pidkhid u konteksti kompleksnoi psykholoho-pedahohichnoi dopomohy ditiam z autyzmom. Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy. – №5. – 2014. – S.182-192.

Siaba М. О. Rol s

imi u vykhovanni ditei z osoblyvymy potrebamy. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka. 2013. Vyp. 3. – S. 163-168. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_

Talanov V. L., Malkina-Pykh I. G. Spravochnik prakticheskogo psihologa. SPb.: Soca; М.: EKSMO, 2004. 528 s.

Tychyna К.О. Osoblyvosti uiavlen pro mizhosobystisni simeini stosunky u ditei starshoho doshkilnoho viku z tiazhkymy porushenniamy movlennia. Osoblyva dytyna: navchannia I vykhovannia. К.: «Pedahohichna pressa». 2017. № 4 (84). S. 86–95.

Shevtsov А. H., Romanenko О. V., Khanzeruk L. О., Chebotariova О. V. Simia I dytyna v umovakh inlsuzyvnoi osvity. К.: Slovo, 2013. 112 s.

Yagnyuk К. V. Prinzypy provedenia pervichnoi konsultazii. Zhurnal prakticheskoi psihologii I psihoanaliza. 2000. № 2. S. 142-158.

Bronfenbrenner U. The bioecological model from a life course perspective: Reflections of a participant observer // Examining lives in context. Washington, DC, 1995. P. 599–609

Завантаження

Опубліковано

2021-12-17

Номер

Розділ

Статті