Особливості психолого-педагогічної консультативної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.04.020Анотація
У статті окреслено актуальність питань взаємодії школи та сім’ї в умовах інклюзивного навчання, успіх якої залежить від якісного надання послуг психолого-педагогічної підтримки батьків дітей з порушеннями в розвитку.
Виявлено, що у сім’ях, які виховують дітей з відхиленнями в розвитку, існують особливі взаємини, зокрема зосереджено увагу на особливостях усвідомлення батьками своєї актуальної внутрішньосімейної ситуації, що пронизує всі структури сімейних взаємовідносин: емоційну, когнітивну і поведінкову. Визначено, що у сфері емоційного реагування в батьків дітей з порушеннями в розвитку рельєфно виступають явища психічної напруженості, підвищеної тривожності і емоційний дискомфорт. У когнітивній сфері найбільш виразно проявляється усвідомлення своєї сімейної ситуації в цілому як неблагополучної. Поведінкова сфера характеризується активним пошуком як внутрішньої так і зовнішньої психолого-педагогічної консультативної допомоги. Виокремлено типи неправильного сімейного виховання спричиненого неприйняттям батьками факту порушеного розвитку в їхніх дітей (неприйняття; гіперопіка; тривожно-недовірливе виховання; невтручання) та його наслідки. Визначено, що під час психолого-педагогічної консультативної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами не можна обмежуватися терміновими потребами і запитами, адже кожне з поставлених завдань консультування має осмислюватися в перспективному контексті і працювати не тільки на зміну сьогодення, а й майбутнього. Оцінюючи зусилля науковців у висвітлені даної проблематики, зауважимо, що перспективою подальшого наукового пошуку постає проблема обґрунтування оптимальних умов для забезпечення якісної психолого-педагогічної консультативної допомоги батькам дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі.
Посилання
Karabanova О. А. Psihologia semeinyh otnosheniy: uchebn. posobie. Samara: SIOKPP, 2001. 122 s.
Myronova S. P. Robota fakhivtsiv iz simyamy, yaki vykhovuut ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Aktualni pytannia korektsinoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky. 2017. Vyp. 9. URL: https://aqce.com.ua/vipusk-n9-2017/mironova-sp-robota-fahivciv-z-simjami-jaki-vihovujut-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami.html
Poroshenko М. А. Inkluzyvna osvita : navchalnyi posibnuk / М. А. Poroshenko. – Kyiv: ТОV «Ahenstvo «Ukraina», 2019. – 300 s.
Rodgers К. Konsultirovanie i psihoterapia. Noveishye podhody v oblasti prkticheskoi raboty: monografia. М.: Eksmо-Press, 2000. 302 s.
Sukhina І.V. Rodynno-orientovanyi pidkhid u konteksti kompleksnoi psykholoho-pedahohichnoi dopomohy ditiam z autyzmom. Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy. – №5. – 2014. – S.182-192.
Siaba М. О. Rol s
imi u vykhovanni ditei z osoblyvymy potrebamy. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka. 2013. Vyp. 3. – S. 163-168. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_
Talanov V. L., Malkina-Pykh I. G. Spravochnik prakticheskogo psihologa. SPb.: Soca; М.: EKSMO, 2004. 528 s.
Tychyna К.О. Osoblyvosti uiavlen pro mizhosobystisni simeini stosunky u ditei starshoho doshkilnoho viku z tiazhkymy porushenniamy movlennia. Osoblyva dytyna: navchannia I vykhovannia. К.: «Pedahohichna pressa». 2017. № 4 (84). S. 86–95.
Shevtsov А. H., Romanenko О. V., Khanzeruk L. О., Chebotariova О. V. Simia I dytyna v umovakh inlsuzyvnoi osvity. К.: Slovo, 2013. 112 s.
Yagnyuk К. V. Prinzypy provedenia pervichnoi konsultazii. Zhurnal prakticheskoi psihologii I psihoanaliza. 2000. № 2. S. 142-158.
Bronfenbrenner U. The bioecological model from a life course perspective: Reflections of a participant observer // Examining lives in context. Washington, DC, 1995. P. 599–609
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).