Дидактичний потенціал електронних освітніх ресурсів у системі неперервної освіти
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.04.008Анотація
В інформаційному суспільстві особливого значення набуває інформаційний супровід соціально значущих процесів і видів діяльності, з-поміж яких одним із найважливіших є навчання. Пріоритетними векторами розвитку освітніх систем багатьох держав є підвищення доступності якісної освіти відповідно до вимог інноваційного сталого розвитку суспільства та кожного його громадянина, забезпечення особистісного розвитку людини відповідно до її індивідуальних потреб на основі навчання впродовж життя. Принциповим стає забезпечення не просто вільного доступу до освітніх ресурсів, а якості інформаційного середовища. Водночас наявні електронні ресурси потребують ґрунтовного науково-педагогічного аналізу, що і зумовило актуальність цього дослідження. Мета статті – проаналізувати дидактичний потенціал електронних освітніх ресурсів як складової інформаційного забезпечення навчання впродовж життя. Сучасні тенденції розвитку неперервної освіти стимулюють зацікавленість щодо вибору оптимальних ресурсів не лише з боку педагогів, а і студентів, споживачів відкритого освітнього контенту. Можливості електронних ресурсів дозволяють забезпечити реалізацію дидактичних принципів на якісно новому рівні, водночас збільшуючи дидактичні ризики. Дидактичний ризик інтерпретуємо як передбачувану характеристику потенційної ситуації у навчанні, що може виникнути під час використання інноваційного засобу і мати негативний вплив на освітній процес (негативний вплив трактуємо як дію, що не призводить до позитивних зрушень у навченості студента чи розвитку його особистості). У статті висвітлено ризики використання електронних освітніх ресурсів, пов’язані з основними дидактичними принципами (науковості, доступності, наочності тощо). Пошук шляхів мінімізації таких ризиків становить перспективний напрям подальших наукових досліджень.Посилання
Balalaieva, O. Yu. (2016). Proektuvannia elektronnykh posibnykiv z latynskoi movy dlia vyshchykh agrarnykh navchalnykh zakladiv [Design of Electronic Textbooks in Latin Language for Higher Agricultural Educational Institutions]. Candate's thesis.
Danilyuk, A.Ya. (2017). Sozdanie vsemirnoj obrazovatl'noj seti [Creation of Global Educational Net]. Lifelong Education: the XXI century [Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek], no 1(17). Retrieved from: https://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=3424
https://doi.org/10.15393/j5.art.2017.3424
Kolesnikova, I. A. (Ed.) (2016). Konceptosfera nepreryvnogo obrazovaniya: opyt lingvo-pedagogicheskogo issledovaniya, Petrozavodsk: PetrGU.
Kolesnikova, I. A. (2013). Nepreryvnoe obrazovanie kak fenomen XXI veka: novye rakursy issledovaniya [Lifelong education in the 21st century: new research perspectives]. Lifelong Education: the XXI century [Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek], no 1. Retrieved from:: https://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=1941
https://doi.org/10.15393/j5.art.2013.1941
Madzihon, V., Doroshenko, Y., Lapinskyi, V. (2003). Pedahohichni aspekty stvorennia i vykorystannia elektronnykh zasobiv navchannia [Pedagogical aspects of creation and use of electronic learning tools]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 4, 70.
Pro vnesennia zmin do Polozhennia pro elektronni osvitni resursy: nakaz Ministerstva osvity i nauky vid 25.05.2019 r. № 749. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0666-19#n2
Robert, I.V. (2010) Sovremennye informacionnye tekhnologii v obrazovanii: didakticheskie problemy; perspektivy ispolzovaniya [Modern information technologies in education: didactic problems; prospects of use.]. Moscow: RAO.
Afanasyev, Yu. N. (Ed.) (2006). Through forms to meanings: on a new university educational model: RGGU, 2006.224 p.
Balalaieva, O. Yu. (2013) Facet classification of e-learning tools. Information Technologies and Learning Tools.Vol. 38, no 6, 41-52.
https://doi.org/10.33407/itlt.v38i6.926
Balalaieva, O. (2016). Structural and organizational procedural characteristics of electronic educational resources design. Information Technologies and Learning Tools, 54(4), 108-118.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).