Дидактичний потенціал електронних освітніх ресурсів у системі неперервної освіти

Автор(и)

  • O. Yu. Balalaieva Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2021.04.008

Анотація

В інформаційному суспільстві особливого значення набуває інформаційний супровід соціально значущих процесів і видів діяльності, з-поміж яких одним із найважливіших є навчання. Пріоритетними векторами розвитку освітніх систем багатьох держав є підвищення доступності якісної освіти відповідно до вимог інноваційного сталого розвитку суспільства та кожного його громадянина, забезпечення особистісного розвитку людини відповідно до її індивідуальних потреб на основі навчання впродовж життя. Принциповим стає забезпечення не просто вільного доступу до освітніх ресурсів, а якості інформаційного середовища. Водночас наявні електронні ресурси потребують ґрунтовного науково-педагогічного аналізу, що і зумовило актуальність цього дослідження. Мета статті – проаналізувати дидактичний потенціал електронних освітніх ресурсів як складової інформаційного забезпечення навчання впродовж життя. Сучасні тенденції розвитку неперервної освіти стимулюють зацікавленість щодо вибору оптимальних ресурсів не лише з боку педагогів, а і студентів, споживачів відкритого освітнього контенту. Можливості електронних ресурсів дозволяють забезпечити реалізацію дидактичних принципів на якісно новому рівні, водночас збільшуючи дидактичні ризики. Дидактичний ризик інтерпретуємо як передбачувану характеристику потенційної ситуації у навчанні, що може виникнути під час використання інноваційного засобу і мати негативний вплив на освітній процес (негативний вплив трактуємо як дію, що не призводить до позитивних зрушень у навченості студента чи розвитку його особистості). У статті висвітлено ризики використання електронних освітніх ресурсів, пов’язані з основними дидактичними принципами (науковості, доступності, наочності тощо). Пошук шляхів мінімізації таких ризиків становить перспективний напрям подальших наукових досліджень.

Посилання

Balalaieva, O. Yu. (2016). Proektuvannia elektronnykh posibnykiv z latynskoi movy dlia vyshchykh agrarnykh navchalnykh zakladiv [Design of Electronic Textbooks in Latin Language for Higher Agricultural Educational Institutions]. Candate's thesis.

Danilyuk, A.Ya. (2017). Sozdanie vsemirnoj obrazovatl'noj seti [Creation of Global Educational Net]. Lifelong Education: the XXI century [Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek], no 1(17). Retrieved from: https://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=3424

https://doi.org/10.15393/j5.art.2017.3424

Kolesnikova, I. A. (Ed.) (2016). Konceptosfera nepreryvnogo obrazovaniya: opyt lingvo-pedagogicheskogo issledovaniya, Petrozavodsk: PetrGU.

Kolesnikova, I. A. (2013). Nepreryvnoe obrazovanie kak fenomen XXI veka: novye rakursy issledovaniya [Lifelong education in the 21st century: new research perspectives]. Lifelong Education: the XXI century [Nepreryvnoe obrazovanie: XXI vek], no 1. Retrieved from:: https://lll21.petrsu.ru/journal/article.php?id=1941

https://doi.org/10.15393/j5.art.2013.1941

Madzihon, V., Doroshenko, Y., Lapinskyi, V. (2003). Pedahohichni aspekty stvorennia i vykorystannia elektronnykh zasobiv navchannia [Pedagogical aspects of creation and use of electronic learning tools]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, 4, 70.

Pro vnesennia zmin do Polozhennia pro elektronni osvitni resursy: nakaz Ministerstva osvity i nauky vid 25.05.2019 r. № 749. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0666-19#n2

Robert, I.V. (2010) Sovremennye informacionnye tekhnologii v obrazovanii: didakticheskie problemy; perspektivy ispolzovaniya [Modern information technologies in education: didactic problems; prospects of use.]. Moscow: RAO.

Afanasyev, Yu. N. (Ed.) (2006). Through forms to meanings: on a new university educational model: RGGU, 2006.224 p.

Balalaieva, O. Yu. (2013) Facet classification of e-learning tools. Information Technologies and Learning Tools.Vol. 38, no 6, 41-52.

https://doi.org/10.33407/itlt.v38i6.926

Balalaieva, O. (2016). Structural and organizational procedural characteristics of electronic educational resources design. Information Technologies and Learning Tools, 54(4), 108-118.

https://doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1441

Завантаження

Опубліковано

2021-12-17

Номер

Розділ

Статті