Структура споріднення К. Леві-Строса: теорія і критика

Автор(и)

  • S. V. Storozuk Київський національний університет імені Тараса Шевченка image/svg+xml
  • І. M. Hoian Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(2).2022.105-115

Анотація

У статті показано, що жорстка феміністична критика запропонованої К. Леві-Стросом структури споріднення, хибує поверховістю та нерозуміння суті та перспектив запропонованих вченим ідей. Попри те, що окремі положення його вчення, за певних умов, могли стати основою формування теорій жіночого гноблення, у цілому обґрунтована вченим структура споріднення має вагомий потенціал для пояснення особливостей родинних взаємин, і тим самим стає концептуальною основою для спростування тих освітніх програм, котрі несуть в собі приховану дискримінацію і чоловіків, і жінок. Зокрема, вчений доводив, що в основі соціальності лежить характерна для ранніх суспільств практика обміну жінками, як відповідна форма первісної комунікації, що, у свою чергу, не має ніякого стосунку до пригнічення жіночої статі. Навпаки, як зазначає вчений, вона виражає готовність групи до комунікації та обміну безумовними цінностями. З огляду на те, що в первісних суспільствах, зазвичай, чоловіки обмінюються жінками, базова структура споріднення за К. Леві-Стросом може бути зведена до чотирьох основних елементів: брат, сестра, батько, син, взаємини між якими задають основні моделі родинних відносин і підпорядковані незмінній соціальній граматиці. Згідно з нею, відносини між братом матері і племінником так само пов’язані з відносинами між братом і сестрою, як відносини між батьком і сином з відносинами між чоловіком і дружиною. Тобто, знаючи особливості відносин в одній відомій парі, ми можемо робити висновки про відносини в іншій парі. Виявлена соціальна граматика має серйозний пояснювальний потенціал у процесі аналізу сучасних родинних відносин, навіть попри те, що в сучасному світі родинний статус дядька помітно знецінився та набув символічного характеру, внаслідок посилення патріархальних зв’язків. Адже, попри хиби та можливі відхилення, вона дає підстави для спростування поширених у сучасному інтелектуальному дискурсі тверджень щодо засадничої ролі жінки у формуванні емоційно-психологічної атмосфери в сім’ї, в середині якої обидві статі однаково володіють одна одною.

Посилання

Aubenque P. (2001). Le conflit actuel des interpretations: analytique ou herméneutique?. Zarka, Yves Charles. Comment écrire l`histoire de la philosophie?. Paris: PUF, 2001, Рр. 45–58.

Bourdieu P. (2005). Sotsialnoe prostranstvo: polya i praktiki. [Social space: fields and practices]. St.-Petersburg, Aleteyya, 576.

Caws P. (1988). Structuralism: the art of the intelligible. Atlantic Highlands, NJ: Humanities Press International, xiv+276 p.

Collins J. (2001). Parallel structures: André Leroi-Gourhan, Claude Lévi-Strauss, and the making of French structural anthropology. History of the Human Sciences, 34(3-4). Рр. 307-335. doi:10.1177/0952695120911531

Dyurkgeym E. (2018.). Elementarnyie formyi religioznoy zhizni: totemicheskaya sistema v Avstralii. [The Elementary Forms of the Religious Life: the totemic system in Australia]. Moskva, Elementarnyie formyi, 808.

Godelier М. (2017). Claude Lévi-Strauss: A Critical Study of His Thought. Verso, 560 .

Hoian I., Storozhuk S, Fedyk O. (2019.). Conceptual modern gender policy challenges. Cherkasy university bulletin: philosophy, 2. Pp. 15-23.

Levi-Stross K. (2001). Strukturnaya antropologiya. [Structural anthropology]. Moskva, EKSMO-Press, 512.

Léon J. (2013). Historiographie du structuralisme généralisé. Etude comparative. Les dossiers de HEL. Pаris, SHESL, № 3, Pp. 1-23.

Mitchel Dzh. (2004). Svyatoe semeystvo. [Holy Family]. Sovremennaya literaturnaya teoriya. AntologIya. [Modern literary theory. Anthology]. Moskva, Flinta: auka, 156-190.

Meletinskiy E. (2000). Poetika mifa. [Poetics of myth]. Moskva, Vostochnaya literatura, 407.

Odrin O. (2018). Rabska pratsia u silskomu hospodarstvi Olviiskoho polisa: do postanovky problem [Slave labor in the agriculture of the Olbia polis: before the problem statement ]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal,3, 4-22.

Pavlychko S. (2002). Teoriia literatury. [Theory of literature.]. Kyiv, Osnovy, 679.

Rubin G. ( 2000). Obmen zhenschinami. Zametki o «politicheskoy ekonomii» pola. [Exchange of women. Notes on the "Political Economy" of Gender]. Hrestomatiya feministskih tekstov. St.-Petersburg, Dmitriy Bulanin, Pp. 89-138.

Santucci J.-F., Doja A., Capocchi L. (2020). A Discrete-Event Simulation of Claude Lévi-Strauss’ Structural Analysis of Myths Based on Symmetry and Double Twist Transformations. Symmetry, 12, 1706. https://doi.org/10.3390/sym12101706

Segovia C. (2019). Re-theoresing the Social and its Models after Levi-Strauss and Pierre Clastres's Study of Stateless Social Assemblages. Anarchist Studies, 27(2), Рр. 41-52.

Storozhuk S., Hoian I.M., (2018). Henderna rivnist u tranzytyvnykh suspilstvakh: problemy i perspektyvy. [Gender equality in transitive societies: problems and prospects]. Scientific Journal of Nules Of Ukraine. Series: Liberal Arts, 280. 18-29.

Filiz A. (2020). Subverting Lеvi-Strauss’s structuralism: reading Gender Trouble as Twisted Bricolage. Humanitas, 8(16). Рр.171-186.

Завантаження

Опубліковано

2022-09-26

Номер

Розділ

Статті