Суть і структура поняття «національна самосвідомість студентів в університетах наук про життя»
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.24-35Анотація
У статті розглянуто існуючі підходи до визначення поняття національної самосвідомості, розкрито структуру національної самосвідомості, визначено основні функції національної самосвідомості особистості щодо держави і суспільства; проаналізовано особливості формування національної самосвідомості студентів університетів наук про життя у частині засвоєння молоддю своєї етнічної спільності, національних цінностей (мови, культури), відчуття своєї причетності до розбудови української державності, патріотизму, зміцнення почуття власної національної гідності, внутрішньої свободи, гордості за свою землю.Досліджено окремі аспекти проблеми національної самосвідомості як характеристики особистості в українській науці. Філософський дискурс проблеми національної самоідентичності, який охоплює праці західних дослідників другої половини XX століття, таких як М. Гайдеггер, Г. Кершенштейнер, Й.Г. Песталоцці, К. Юнг, Ж. Лакан, Е. Еріксон, Ж. ‑ М. Бенуа, а також позитивне переосмислення радикальних ідей філософів-постмодерністів, наприклад М. Фуко, Р. Барта, Ф. Гваттарі, Ж. - Ф. Ліотара, Ж. Дельоза, Ю. Кристевої, Ж. Бодрійяра, Ж. Деррід та інш. Сформовано визначення поняття !національна самосвідомість студентів університетів наук про життя». Виокремлено ряд загальних та спеціальних компетентностей, що відрізняють студентів університетів наук про життя від студентів інших закладів вищої освіти.
Посилання
Vdovenko I. S. Formuvannia natsionalnoi samosvidomosti uchnivskoi ta studentskoi molodi v protsesi tekhnolohichnoi osvity. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/8247/Vdovenko%20I.%20S..pdf?sequence=1.
Kachur M. M. (2013). Poniattia «patriotyzm» v ukrainskii naukovii pedahohichnii dumtsi. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, № 6 (32). URL:
https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/3278/1/Poniattia%20%C2%ABpatriotyzm%C2%BB.pdf.
Bekh I. D. (2008). Natsionalna ideia v stanovlenni hromadianyna-patriota Ukrainy: (prohramno-vykhovnyi kontekst). K. : IPV APN Ukrainy, 40 s.
Savchenko O. Ya. (2009). Vykhovnyi potentsial pochatkovoi osvity :posib. dlia vchyteliv i metodystiv pochat. Navchannia. K. : Bohdanova A.M., 226 s.
Vyshnevskyi O. (1996). Suchasne ukrainske vykhovannia: pedahohichni narysy. Lviv, 238 s.
Drozdova K. Ye. (2016). Natsionalna samosvidomist yak filosofske poniattia. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, s. 25-28.
Bychko O.V. (2004)/ Psykholohichni osoblyvosti etnichnoi identychnosti studentskoi molodi Skhidnoho ta Pivdennoho rehioniv Ukrainy: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. psykhol. nauk: spets. 19.00.05 «Sotsialna psykholohiia», 20 s.
Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy URL: https://lpnu.ua/viddil-molodizhnoi-polityky-ta-sotsialnoho-rozvytku/kontseptsiia-natsionalno-patriotychnoho.
Stepyko M. T. (2011). Ukrainska identychnist: fenomen i zasady formuvannia : monohrafiia. K. : NISD, 336 s.
Zhmyr V.F. (1992). Natsionalna svidomist. Politolohichni chytannia. 1992, 297 s.
Derbak A. P. (2006). Dukhovni zasady stanovlennia natsionalnoi samosvidomosti (sotsialno‐filosofskyi analiz): avtoref. dys. kand. filos. nauk: spets. 09.00.03. «Sotsialna filosofiia ta filosofiia istorii». K.,18 s.
Vyrost Y. S. (1989) Natsionalna samosvidomist: problemy vyznachennia y analizu. Filosofska ta sotsiolohichna dumka. № 7, S. 11‐19.
Spivak L. M. Spetsyfika zmistu ta struktury natsionalnoi samosvidomosti osobystosti u psykholohichnii nautsi. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/pspz_2012_1_14.pdf.
Boryshevskyi M.I. (2000). Natsionalna samosvidomist u hromadianskomu stanovlenni osobystosti. K.: Berkut, 63 s.
Boryshevskyi M.I. (2003). Natsionalna samosvidomist ta identyfikatsiia hromadian yak chynnyk demokratychnykh peretvoren v ukrainskomu suspilstvi. K.: Ukrainskyi tsentr politychnoho menedzhmentu, S. 138-144.
Sopivnyk R.V., Petriv H.V. (2014). Vykhovannia i samovykhovannia na zasadakh natsionalno-patriotychnykh tsinnostei: metodychnyi posibnyk dlia studentiv i naukovo pedahohichnykh pratsivnykiv ahrarnykh i pryrodookhoronnykh VNZ. K.: «TsP «Komprynt», 185 s.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).