Формування патріотичних цінностей студентів аграрних закладів фахової передвищої освіти

Автор(и)

  • I. Demchenko Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини image/svg+xml
  • M. Pichkur Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.8-16

Анотація

У статті актуалізовано необхідність цілеспрямованого формування патріотичних цінностей студентів аграрних закладів фахової передвищої освіти. Подано авторське розуміння сутності поняття «патріотичні цінності» як сформовані суспільною свідомістю та визнані людиною значущі уявлення про Батьківщину, національні інтереси та ідеали, що втілені в усі сфери життєдіяльності держави та виражаються в позитивному емоційному ставленні до культури рідної землі на рівні вияву почуття причетності й любові до неї, відданості їй, гордості й відповідальності за неї. На підставі цього й із урахуванням контексту специфіки професійної діяльності аграріїв визначено, що стрижнем їхніх патріотичних цінностей є любов до рідної землі. Констатовано, що в умовах тотального занурення сучасних студентів аграрних спеціальностей у віртуальний світ виникає недооцінка краси і цінності рідної землі, важливості сільськогосподарської праці. У зв’язку з цим розкрито сутність категорії «рідна земля» та її концептуальне значення в аксіології патріотизму аграріїв за натуралістичною, синергетичною,  антропологічною, образно-символічною, міфологічною й езотеричною семантикою. Акцентовано увагу на протиставленні понять «своя земля» і «чужа земля», завдяки чому з’ясовано аксіологічні предикати ставлення аграріїв до рідної землі як важливого чинника формування їхніх патріотичних почуттів на основі благоговіння перед нею. Обґрунтовано зміст та доцільність використання історіографічних, художньо-естетичних, фольклорних та інших аксіолого-патріотичних засобів виховання ціннісного ставлення та любові до рідної землі у процесі професійної підготовки та в позааудиторній діяльності студентів-аграріїв. Доведено, що залучення до краєзнавчої роботи, реалізація виховного потенціалу рідномовної підготовки, проведення традиційних народних свят, колективних творчих справ, пов’язаних із рідною землею, селянською працею, господарськими звичаями й обрядами, дає змогу комплексно й ефективно формувати патріотичні цінності студентів аграрних закладів фахової передвищої освіти.

Посилання

Butenko, V. H. (2007). Aktualni pytannia suchasnoi teorii i praktyky estetychnoi osvity molodi. [Topical issues of modern theory and practice of aesthetic education of youth]. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky», № 46, 111-117.

Hizer, V. V. (2011). Linhvokontsept «krai» u perekladoznavchomu aspekti. [The Linguistic Concept of "Edge" in Translation Studies]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser. «Linhvistyka» : zb. nauk. prats. Kherson : KhDU, Vyp. 14, 196-199.

Zhyvitska, I. A. (2008). Vidobrazhennia protystavlennia «svii – chuzhyi» v ukrainskykh paremiiakh. [Reflection of the opposition "friend or foe" in Ukrainian parables]. Mova i kultura. (Naukovyi zhurnal). Kyiv : Vydavnychyi Dim Dmytra Buraho, Vyp. 10, T. V (105).

Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy. [The concept of national-patriotic education in the education system of Ukraine]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n12 (data zvernennia: 11.01.2024).

Kostrytsia, N. M. (2013). Ukrainska mova v konteksti tradytsii silskohospodarskoi pratsi. [Ukrainian language in the context of agricultural labor traditions]. Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 8. Filolohichni nauky (movoznavstvo) : zb. naukovykh prats. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, Vyp. 5, S. 76-82.

Kulchytskyi, V. (2015). Pedahohichna kharakterystyka katehorii «patriotychne vykhovannia» v istorychnomu aspekti. [Pedagogical Characteristics of the Category "Patriotic Education" in the Historical Aspect]. Naukovyi visnyk Kremenetskoho oblasnoho humanitarno-pedahohichnoho instytutu im. Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohika, Vyp. 4, S. 133-141.

Terpeliuk, S. (2012). Kontseptualni osnovy analizu poniattia «patriotychni tsinnosti». [Conceptual basis for analyzing the concept of "patriotic values"]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, № 42(1), 189-196.

Ulas, Samchuk. (1993). Volyn. Roman u trokh chastynakh. [Volyn. A novel in three parts]. Kyiv : Dnipro, T. 1.

Завантаження

Опубліковано

2024-02-27

Номер

Розділ

Статті