Формування патріотичних цінностей студентів аграрних закладів фахової передвищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.8-16Анотація
У статті актуалізовано необхідність цілеспрямованого формування патріотичних цінностей студентів аграрних закладів фахової передвищої освіти. Подано авторське розуміння сутності поняття «патріотичні цінності» як сформовані суспільною свідомістю та визнані людиною значущі уявлення про Батьківщину, національні інтереси та ідеали, що втілені в усі сфери життєдіяльності держави та виражаються в позитивному емоційному ставленні до культури рідної землі на рівні вияву почуття причетності й любові до неї, відданості їй, гордості й відповідальності за неї. На підставі цього й із урахуванням контексту специфіки професійної діяльності аграріїв визначено, що стрижнем їхніх патріотичних цінностей є любов до рідної землі. Констатовано, що в умовах тотального занурення сучасних студентів аграрних спеціальностей у віртуальний світ виникає недооцінка краси і цінності рідної землі, важливості сільськогосподарської праці. У зв’язку з цим розкрито сутність категорії «рідна земля» та її концептуальне значення в аксіології патріотизму аграріїв за натуралістичною, синергетичною, антропологічною, образно-символічною, міфологічною й езотеричною семантикою. Акцентовано увагу на протиставленні понять «своя земля» і «чужа земля», завдяки чому з’ясовано аксіологічні предикати ставлення аграріїв до рідної землі як важливого чинника формування їхніх патріотичних почуттів на основі благоговіння перед нею. Обґрунтовано зміст та доцільність використання історіографічних, художньо-естетичних, фольклорних та інших аксіолого-патріотичних засобів виховання ціннісного ставлення та любові до рідної землі у процесі професійної підготовки та в позааудиторній діяльності студентів-аграріїв. Доведено, що залучення до краєзнавчої роботи, реалізація виховного потенціалу рідномовної підготовки, проведення традиційних народних свят, колективних творчих справ, пов’язаних із рідною землею, селянською працею, господарськими звичаями й обрядами, дає змогу комплексно й ефективно формувати патріотичні цінності студентів аграрних закладів фахової передвищої освіти.Посилання
Butenko, V. H. (2007). Aktualni pytannia suchasnoi teorii i praktyky estetychnoi osvity molodi. [Topical issues of modern theory and practice of aesthetic education of youth]. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky», № 46, 111-117.
Hizer, V. V. (2011). Linhvokontsept «krai» u perekladoznavchomu aspekti. [The Linguistic Concept of "Edge" in Translation Studies]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser. «Linhvistyka» : zb. nauk. prats. Kherson : KhDU, Vyp. 14, 196-199.
Zhyvitska, I. A. (2008). Vidobrazhennia protystavlennia «svii – chuzhyi» v ukrainskykh paremiiakh. [Reflection of the opposition "friend or foe" in Ukrainian parables]. Mova i kultura. (Naukovyi zhurnal). Kyiv : Vydavnychyi Dim Dmytra Buraho, Vyp. 10, T. V (105).
Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy. [The concept of national-patriotic education in the education system of Ukraine]. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n12 (data zvernennia: 11.01.2024).
Kostrytsia, N. M. (2013). Ukrainska mova v konteksti tradytsii silskohospodarskoi pratsi. [Ukrainian language in the context of agricultural labor traditions]. Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia № 8. Filolohichni nauky (movoznavstvo) : zb. naukovykh prats. Kyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, Vyp. 5, S. 76-82.
Kulchytskyi, V. (2015). Pedahohichna kharakterystyka katehorii «patriotychne vykhovannia» v istorychnomu aspekti. [Pedagogical Characteristics of the Category "Patriotic Education" in the Historical Aspect]. Naukovyi visnyk Kremenetskoho oblasnoho humanitarno-pedahohichnoho instytutu im. Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohika, Vyp. 4, S. 133-141.
Terpeliuk, S. (2012). Kontseptualni osnovy analizu poniattia «patriotychni tsinnosti». [Conceptual basis for analyzing the concept of "patriotic values"]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, № 42(1), 189-196.
Ulas, Samchuk. (1993). Volyn. Roman u trokh chastynakh. [Volyn. A novel in three parts]. Kyiv : Dnipro, T. 1.
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).