Сутність поняття «національно-патріотичні цінності»

Автор(и)

  • O. Yatsenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.82-88

Анотація

У статті здійснено аналіз наукових джерел з проблеми сутності «національно-патріотичних цінностей». Автор шляхом порівняння різноманітних джерел обґрунтовує визначення терміну «національно-патріотичні цінності», що включає в себе три складові: національний, патріотичний та цінність. В педагогічний діяльності зазвичай побутує поняття «національно-патріотичне виховання», яке також зараз є актуальним та дискусійним питанням буремності ХХІ століття. Проте, автор зосереджує увагу на терміні «патріотизм» як центральній цінності в комплексі національно-патріотичного виховання. Патріотизм може виступати не лише як ідеологія чи основа політичного життя держави, а насамперед моральними, духовними та культурно-історичними засадами життя народу. Тому завдання у формуванні національної ідеї, патріотизму та комплексу цінностей у молодого покоління покладається насамперед на педагога, який повинен оперувати знаннями історичного, культурного та духовного спрямування. Беззаперечним фактом залишається те, що  на даний виховний і формуючий процес впливають події, які відбуваються навколо, що в свою чергу свідчить про нерозривність історії та формуванні цінностей громадянина держави. Автором також підкреслюється особливості формування патріотизму саме на прикладі українського народу. В даному випадку ми можемо розглядати допоміжний засіб - побудова пантеону героїв, духу козацьких часів і т.д. Проведено паралель між вітчизняними та іноземними дослідниками. Серед праць зарубіжжя можемо простежити цікаву тенденцію погляду на патріотизм як з позитивними наслідками, так і негативними. Дослідження показує, що патріотизм може виступати почуттям кожного громадянина, яке формується під впливом того, що особистість здатна ідентифікувати свою власну причетність до тієї чи іншої групи населення, тобто, свою історичну, мовну або культурну приналежність. Автор, зосереджуючи свою увагу на виховному процесі саме України, наводить приклад і навіть необхідність закріплення основ національно-патріотичного виховання на законодавчому рівні. Розуміння серйозності та докладання зусиль педагога у виховному процесі і є ключовим аспектом у формуванні свідомого громадянського суспільства

Посилання

Ariely Gal (2017). Evaluations of patriotism across countries, groups, and policy domains. Journal of Ethnic and Migration Studies. doi: 10.1080/1369183X.2017.1319761.

Sardos Mitja (2017). The anatomy of patriotism. Anthropological notebooks, 23 (1): 43-55.

Sardoc, Mitja (ed.), 2020, Handbook of Patriotism, Cham: Springer.

Pro deiaki pytannia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v zakladakh osvity Ukrainy ta vyznannia takym, shcho vtratyv chynnist, nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16.06.2015 № 641. Iz zminamy, vnesenymy zghidno z Nakazom Ministerstva osvity i nauky № 586 vid 23.06.2022. URL:https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text

Ukaz Prezydenta Ukrainy Pro Stratehiiu natsionalno-patriotychnoho vykhovannia vid 18 travnia 2019 roku № 286/2019 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019#Text

ZAKON UKRAINY Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti vid 13 hrudnia 2022 roku № 2834 – IX URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text

Aksonova V. (2018). Patriotyzm-fenomen paradyhmy komunikatyvnoho suspilstva. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, (10), 7-9 s.

Andrushchenko V. Natsionalnyi kharakter / V. Andrushchenko, Yu. Rudenko // Osvita. - 2011.-2-9 bereznia. - S. 10

Bondarenko N., Kosianchuk S. (2022) Natsionalno-patriotychne vykhovannia u konteksti suchasnykh vyklykiv: metodychni rekomendatsii [dlia vchyteliv, metodystiv, avtoriv prohram i pidruchnykiv, naukovtsiv, vykladachiv, studentiv zakladiv profesiinoi y vyshchoi osvity, upravlintsiv, politykiv]. Kyiv: Feniks, 64 s.

Dmytruk Z. (2020) Natsionalno-patriotychni tsinnosti v kontseptualnii osnovi protsesu pozytsionuvannia zakladu zahalnoi serednoi osvity na rehionalnomu rynku osvitnikh posluh. - Pozytsionuvannia zakladu osvity zasobamy novitnikh tekhnolohii menedzhmentu: Materialy Vseukrainskoho naukovo-metodolohichnoho seminaru 30 zhovtnia 2020 r. Kyiv - Boryspil: DZVO «Universytet menedzhmentu osvity», 219 s. URL: http://umo.edu.ua/materiali-konferencij-nimp

Kononenko P. (2005) Natsionalna ideia, natsiia, natsionalizm. - K. – 164 s.

Pohribnyi A. (1999) Z hlybyny natsionalnoho dukhu/ Anatolii Pohribnyi // A. ZhyvAtenko-Piankiv. Pedahohichno-prosvitnytska pratsia Borysa Hrinchenka. - K. : Vyd. tsentr «Prosvita». -176 s.

Rozumnyi M. (2016) Vyklyky natsionalnoho samovyznachennia : monohrafiia / M. M. Rozumnyi. - K. : NISD. – 196 s.

Stepanets I. (2017) Hromadiansko-patriotychne vykhovannia studentiv zasobamy osvitnoho protsesu u VNZ. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky. Vyp. 40. S. 172 - 179. URL: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/download/14883/13901/

Utverdzhuimo ideolohiiu patriotyzmu i derzhavotvorennia / M. Stelmakhovych, V. Humenko, M. Drobnokhod [ta in.] // Vidkrytyi lyst Prezydii APN Ukrainy ta Ministerstvu osvity Ukrainy // Osvita. - 1998. - 29 kvitnia - 6 travnia - S. 3

Yashchuk I. (2023) Pedahohichnyi instrumentarii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia / I. Yashchuk, N. Kazakova // Physical Culture and Sport: Scientific Perspective. - № 1. - P. 22-28 s.

Завантаження

Опубліковано

2024-02-27

Номер

Розділ

Статті