Детермінанти генези цифрової культури

Автор(и)

  • O. Balalaieva Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.119-125

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена об’єктивними факторами й реаліями сьогодення, з-поміж яких: зростання впливу технологій на соціум і людину, невідповідність швидкості революційних перетворень у цифровому середовищі з еволюційними змінами інтелекту індивідуума, редукція соціальних зв’язків і зміцнення тенденцій індивідуалізму, підвищення ролі алгоритмізації, зростання масштабів фатичного спілкування та багатьох інших, що спонукають до всебічного вивчення феномену цифрової культури. Метою статті є проаналізувати основні підходи до розуміння генези цифрової культури. Досягнення декларованої мети передбачає виконання таких завдань: дослідити аспекти та рівні цифрової культури, визначити етапи її становлення, охарактеризувати підходи до трактування її сутності та розвитку, окреслити перспективи подальших досліджень. У сучасній науковій думці поняття «цифрової культури» виходить за межі технологічної або цифрової галузі й охоплює широке коло культурологічних, соціогуманітарних, комунікативних, ціннісних, етичних та інших аспектів. У цьому дослідженні цифрову культуру розглядаємо як систему механізмів соціальної інтеграції та духовного виробництва, засновану на використанні цифрових технологій, що визначає спосіб життя та ціннісно-нормативні орієнтири людей. Змістовним джерелом цифрової культури є унікальний набір культурних детермінант генези цифрової культури: раціоналізм, індивідуалізм, капіталізм як економічна система виробництва та мілітаризм. Проблему генези цифрової культури як процесу, в якому можна простежити причини виникнення і розвитку цифрової культури, розглядають крізь призму різних підходів, найвідомішими з яких є: технологічний і культурний детермінізм, критичний і системний підходи тощо.

Посилання

Astafiev, O.A. (2014). Pytannia rozvytku tsyfrovoi kultury ukrainskoho sotsiumu: analitychna zapyska [Issues of the development of digital culture of the Ukrainian society: policy brief]. Available at: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/pitannya-rozvitku-cifrovoi-kulturiukrainskogo-sociumu.

Balalaieva, O. Yu. (2023). Etychnyi dyzain i tsyfrove suspilstvo: refleksiia diialnosti liudyny v suchasnomu sviti [Ethical design and digital society: reflection of human activity in the modern world]. Humanitarian studios: pedagogics, psychology, philosophy, 14(1), 8-15.

Balalaieva, O. (2023). Tsyfrovi trendy v suchasnomu mediaprostori: sotsiokulturnyi i tekhnolohichnyi aspekty [Digital Trends in the Modern Media Space: Sociocultural and Technological Aspects]. International journal of philology, 14(1), 82-92.

Voronkova, V.H. & Nikitenko, V.O. (2022). Filosofiia tsyfrovoi liudyny i tsyfrovoho suspilstva [The philosophy of digital man and digital society]. Zaporizhzhia: Helvetyka.

Havrilova, L., & Topolnyk, Ya. (2017). Tsyfrova kultura, tsyfrova hramotnist, tsyfrova kompetentnist yak suchasni osvitni fenomeny [Digital culture, digital literacy, digital competence as themodern educational phenomena]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 61(5), 1-14.

Hostieva, O.V. (2023). «Kulturnyi determinizm»: evoliutsiia teorii ta vyznachalni chynnyky [“Cultural determinism”: evolution of theory and determining factors]. Kulturolohichnyi almanakh, 2, 232-238.

Trushkina, N., & Chernukh, D. (2023). Tsyfrova kultura kompanii: utochnennia terminolohii [Digital culture of companies: clarification of terminology]. International Science Journal of Management, Economics & Finance, 2(1), 19-33.

Creeber, G., & Martin, R. (2009). Digital Cultures: Understanding New Media. New York: Open University Press.

Karpenko, O., & Namestnik, V. (2018). Digital culture: social essence and communicational constituents. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, 51-54.

Miller, V. (2020). Understanding Digital Culture. 2nd edition. London, UK: SAGE Publications.

Rowles, D., & Brown, T. (2019). Building Digital Culture: A Practical Guide to Successful Digital Transformation. New York: Management Futures.

Williams, R. (2003). Television: Technology and cultural form. 3rd edition. Abingdon, UK: Routledge.

Завантаження

Опубліковано

2024-02-27

Номер

Розділ

Статті