Особливості професійного та емоційного вигорання педагогічного персоналу внаслідок воєнних дій в Україні

Автор(и)

  • L. Piskunova Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • S. Каchmarchyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.159-171

Анотація

Емоційний стан людини є одним із визначальних чинників професійного життя, а повноцінне психічне здоров’я – це запорука успішної професійної діяльності. Професійна діяльність науково-педагогічних працівників (НПП) складається з різноманітних ситуацій, які щоденно виникають у супроводі високої емоційної напруги, інтенсивності міжособистісного спілкування та необхідності вирішення конфліктних ситуацій. З огляду на це проблема виявлення, профілактики та подолання професійного та емоційного вигорання є завжди актуальною. Ця проблема загострюється через війну, під час якої українці перебувають у постійному стресі.У статті опрацьовано науковий матеріал щодо сутності синдрому «професійного та емоційного вигорання»; виділено послідовні етапи та ознаки професійного вигорання, які певною мірою підкреслили та доповнили попередні дослідження, а також у деяких аспектах суттєво відрізнялися, зосереджуючи увагу на жахливих наслідках війни для українського народу. Розроблено та впроваджено психологічний інструментарій оцінювання та профілактики професійного стресу як одного з основних джерел зниження ефективності праці та порушень психічного та фізичного здоров’я педагогів, а отже, їх емоційного вигорання. У статті авторами запропоновано шляхи його профілактики. Автори стверджують, що, оскільки на разі професійне та емоційне вигорання відбувається внаслідок воєнний дій на території України війну, ця проблема потребує більшої уваги та конкретних заходів. Автори приділяють особливу увагу об’єктивним і суб’єктивним факторам ризику та пропонують низку заходів щодо їх усунення.

Посилання

Avramenko, M. (ed.) (2008). Profilaktyka profesiinoho vyhorannia pratsivnykiv sotsialnoi sfery [Prevention of social workers’ professional burnout]. Lutizh: All-Ukrainian Center for Vocational Rehabilitation of the Disabled.

Beshchuk-Venherska, N. (2015). Profilaktyka syndromu profesiinoho vyhorannia u pedahohiv [Prevention of teachers’ professional burnout syndrome]. Vinnytsia: MMK.

Hlavatska, O. (2017). Osoblyvosti profesiinoho vyhorannia sotsialnykh pratsivnykiv [Features of professional burnout of social workers]. Social Work and Education, 4(2), 46–62.

Hryschuk, O. (2013). Problema syndromu emotsiinoho vyhorannia vykladachiv u pratsiakh ukrainskykh doslidnykiv [Problem of teachers’ emotional burnout syndrome in the works of Ukrainian researchers]. Relevant problems of psychology: Organizational psychology. Economic psychology. Social Psychology, 38, 258–262.

Кachmarchyk, S. (2021). Stress influence on professional activity of academic staff and stress management in institutions of higher education. Scientific Journal «Humanitarian studio: pedagogy, psychology, philosophy», 12(3), 6–11. http://dx.doi.org/10.31548/hspedagog2021.03.006.

Maksymenko, S., Karamushka, L., Zaichykova, T. (2006). Syndrom «profesiinoho vyhorannia» ta profesiina kariera pratsivnykiv osvitnikh orhanizatsii: henderni aspekty ["Professional burnout" syndrome and the professional career of employees of educational organizations]. Kyiv.

Мyronchuk, N. (2017). Profesiine vyhorannia vykladacha vyshchoi shkoly: chynnyky, oznaky, sposoby protydii [Professional burnout of higher school teacher: factors, signs, countermeasures]. Theoretical and methodical foundations of the development and self-improvement of the personality of the innovative teacher in the context of the modernization of the new Ukrainian school. Zhytomyr: Yevenok, 62–67.

Оmeri, І. (2014). Syndrom «profesiinoho vyhorannia» u pedahohiv yak naslidok nadmirnoho emotsiinoho vysnazhennia [Syndrome of teachers’ "professional burnout" as a consequence of excessive emotional exhaustion]. Festival of science at Kyiv University named after Boris Hrinchenko. http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6938.

Piskunova, L., Кachmarchyk, S. (2022). Comparative assessment of various forms of distance learning. Scientific Journal «Humanitarian studio: pedagogy, psychology, philosophy», 13(4), 102–114. http://dx.doi.org/10.31548/hspedagog13(4).2022.102-114.

Prokopenko, І. (2020) Kontseptualni zasady profilaktyky profesiinoho vyhorannia vykladacha zakladu vyshchoi osvity [Prevention conceptual principles of academics’ professional burnout]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 5: Pedagogical sciences: realities and prospects, 76, 130–133.

Psychosomatic conditions during the war. Scientific and practical conference with international participation. Ukrainian Medical Journal. Psychology. Psychiatry 5(151) – IX/X 2022.

Socio-psychological factors in the development of "burnout syndrome" among medical personnel. Vinnytsia National Medical University. 2020. https://emergency.vnmu.edu.ua/2023/03.

Yakymchuk, O. (2021) Psykholohichni osoblyvosti profesiinoho vyhorannia osobystosti [Psychological features of professional burnout]. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 12: Psychological sciences, 16(61), 110–119.

Завантаження

Опубліковано

2024-02-27

Номер

Розділ

Статті