Філософія освіти в умовах цифрової трансформації суспільного життя
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.141-148Анотація
Стаття присвячена дослідженню взаємозв'язку між філософією освіти та сучасними технологічними змінами в суспільстві. Актуальність дослідження визначається стрімкістю цифрової трансформації, що перетворює освітній ландшафт та вимагає переосмислення підходів до навчання.Мета статті полягає в розробленні рекомендацій, спрямованих на подолання проблем, які гальмують трансформацію освіти в Україні в умовах активної цифрової трансформації суспільного життя.Для досягнення мети в процесі дослідження було виконано низку завдань: розглянуто сутність і зміст філософії освіти; визначено основні акценти нової філософії освіти, такі як створення інноваційного, орієнтованого на технології навчального середовища, спрямованість на глибоку цифрову трансформацію; проаналізовано основні технології та розробки, які визначають цифрову трансформацію в освіті; висвітлено сучасні виклики цифрової трансформації у сфері освіти; на основі отриманих результатів висунуто рекомендації щодо подолання таких викликів. В процесі дослідження використано загальнонаукові методи пізнання: індукції та дедукції, аналізу та синтезу, асоціації та аналогії.За результатами дослідження встановлено, що революційний розвиток інноваційних технологій поставив під сумнів усталені принципи сучасної освіти. Отже, необхідна зміна парадигми у філософії освіти, яка має зосередитися на створенні інноваційного, технологічно орієнтованого навчального середовища та стратегічно узгоджуватися з комплексною цифровою трансформацією. Однак темпи цифрової трансформації в системі освіти України є досить повільними, що зумовлено нерівністю доступу до цифрових технологій, недостатньою цифровою грамотністю, відсутністю якісного та релевантного контенту і ресурсів, нестабільним та дорогим підключенням до Інтернету в окремих регіонах, а також недостатньою увагою до кібербезпеки. Вирішення цих проблем потребує значних інвестицій у розбудову цифрової інфраструктури, надання потужної підтримки освітянам в опануванні та використанні цифрових технологій, розробці та впровадженні високоякісного цифрового контенту для освітніх програм, а також створення механізмів для покращення його доступності. Крім того, необхідно запровадити надійні заходи для захисту закладів освіти від потенційних кіберзагроз.Практичне значення дослідження полягає в можливості застосування отриманих результатів для розробки та впровадження стратегій цифрової трансформації в освітній сектор України.
Посилання
Cherepanova S. A. (2001). Liudyna kultury u tvorchomu syntezi filosofii osvity ta mystetstva: perspektyvy XXI stolittia [A person of culture in the creative synthesis of the philosophy of education and art: perspectives of the 21st century]. Humanitarni nauky, 34–52 [in Ukrainian].
Bazaluk O. O. (2010). Filosofiia osvity: ii rol ta mistse v systemi filosofskoho znannia [Philosophy of education: its role and place in the system of philosophical knowledge]. Filosofski obrii, 23, 187-200 [in Ukrainian].
Ilkevych N. S. (2021). Khmarni tekhnolohii v osviti. Navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv fizyko-matematychnoho fakultetu [Cloud technologies in education. Educational and methodological manual for students of the Faculty of Physics and Mathematics]. Zhytomyr: vyd-vo ZhDU, 88 [in Ukrainian].
Bilous V. V. (2018). Mobilni navchalni dodatky v suchasnii osviti [Mobile educational applications in modern education]. Osvitolohichnyi dyskurs,1–2, 20–21 [in Ukrainian].
Morze N. V., Strutynska O. V., Umryk M. A. (2018). Osvitnia robototekhnika yak perspektyvnyi napriam rozvytku STEM-osvity [Educational robotics as a promising direction for the development of STEM education]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu, 5, 178–187 [in Ukrainian].
Tsyfrovizatsiia ukrainskoi osvity: realizatsiia, problemy i perspektyvy. (2023). [Digitization of Ukrainian education: implementation, problems and prospects]. URL: https://oplatforma.com.ua/article/16004-tsifrovizatsiya-ukrainskoi-osviti-realizatsiya-problemi-i-perspektivi [in Ukrainian].
10 Powerful Ways Digital Transformation In Education Empower Educators. (2023). URL: https://digitaltransformationskills.com/digital-transformation-in-education/ [in English].
Revolutionising African Education: Tech Success Stories. (2023). URL: https://www.sovtech.com/blog/6-benefits-of-digital-transformation-in-education [in English].
Bessarab A. O., Turubarova A. V. (2023). Kryzove konsultuvannia simei z ditmy z invalidnistiu, shcho opynylys u skladnykh zhyttievykh obstavynakh unaslidok rosiisko-ukrainskoi viiny [Crisis counseling of families with children with disabilities who found themselves in difficult life circumstances as a result of the Russian-Ukrainian war]. Perspektyvy ta innovatsii nauky (Seriia «Pedahohika», Seriia «Psykholohiia», Seriia «Medytsyna»). № 13(31). S. 462–476. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-13(31)-462-476
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).