Моделювання процесу формування лідерських якостей учнів основної школи засобами інтерактивних технологій.
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.51-57Анотація
У статті конструюється модель формування лідерських якостей учнів основної школи засобами інтерактивних технологій складовими елементами якої є: мета (створення умов для формування і самовиховання лідерських якостей учнів основної школи засобами інтерактивних технологій); зміст (кластер лідерських якостей, що забезпечують індивіду домінування у взаємовідносинах із однолітками); етапи формування (мотиваційний, інформаційно-пізнавальний, ціннісний, праксеологічний, рефлексивний); педагогічні умови (мотивація учнів до лідерства; забезпечення готовності педагогічного колективу основної школи до формування лідерських якостей учнів; розвиток учнівського самоврядування); форми та методи (словесні, наочні, практичні, інтерактивні: авторська тренінгова вправа «Розумний вибір між посиленням продовольчої безпеки і просуванням альтернативних джерел енергетики?, рольові ігри «Шнурочок», «Велике сімейне фото», «Три факти про себе», «Пам’ятник почуттям», «Спільний малюнок» «Передати одним словом», «Мафія» та інші); діагностичний інструментарій (анкета визначення сформованості лідерських якостей); результат (зростання рівня сформованості лідерських якостей учнів основної школи).Акцентується, що мотиваційний етап моделі передбачає формування потреб у високих досягненнях, престижі і визнанні, самореалізації. Вказується що інформаційно-пізнавальний етап моделі базується на передачі учню основної школи знань про лідерство (ситуаційна теорія, теорія ціннісного обміну, теорія сервант-лідерства), владу, прийоми психологічного впливу на соціальне оточення, методики самодіагностики і самовиховання лідерських якостей. Наголошується на тому, що ціннісний етап моделі забезпечує позитивне ставлення учнів основної школи до лідерства, як загальнолюдської та національної цінності. Відтак, передбачається формування поведінкових складових лідерських якостей учнів шляхом застосування інтерактивних технологій. Заключним етапом моделі є рефлексивно-оціночна складова, що дозволяє учню вийти на рівень самовиховання та долати дистанцію між «Я-реальним» та «Я- ідеальним».
Посилання
Bekh, I. D. (2015a) Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti. Tom 1. Chernivtsi: Bukrek. 840 s.
Maksymenko, S.D. (2014) Liderstvo yak funktsiia profesiinoi psykholohichnoi kompetentnosti osobystosti. Problemy suchasnoi psykholohii. Vyp. 24. S. 7-16.
Nestulia, O.O. (2013) Osnovy liderstva. Treninh liderskykh yakostei ta praktychnykh navychok menedzhera. Uroky vydatnykh pidpryiemtsiv: navch. posib. Kyiv: Znannia. 358 s.
Raven, D. (2002) Kompetentnost v sovremennom obshchestve: vыiavlenye, razvytye y realyzatsyia. Moskva: Kohyto-Tsentr. 396 s.
Sopivnyk R.V., Rakhmanina A. S., Sanchenko O.V. (2023) Liderolohiia. Pidruchnykh dlia studentiv z vybirkovoho osvitnoho komponentu «Liderolohiia». K.:TsP Komprynt.
Sopivnyk R.V., Sopivnyk I.V., Suprun D.M., Hryhorenko T.V. (2023). Social leadership and team building. Navchalnyi posibnyk. K.:TsP Komprynt. 200 s.
Sopivnyk R.V., Sopivnyk S.R. (2023). Liderska kompetentnist v osviti: protystoiannia manipuliatyvnym vplyvam v sluzhbovykh vidnosynakh. Humanitarni studii: pedahohika, psykholohiia, filosofiia. Vyp. 13 (3). S. 94-103.
Shevchenko, H.P. (2017) Dukhovnist osobystosti u vymirakh kultury, vykhovannia ta osvity: vybrani naukovi statti. K.: Pedahohichna dumka. 210 s.
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).