Забезпечення якості освіти в Норвегії

Автор(и)

  • T. Kuchai Ferenc Rakoczi II Transcarpathian Hungarian Institute , Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ
  • A. Chychuk Ferenc Rakoczi II Transcarpathian Hungarian Institute , Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ
  • O. Bida Ferenc Rakoczi II Transcarpathian Hungarian Institute , Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.36-42

Анотація

У статті здійснено аналіз освітньої системи Норвегії, з’ясовано шляхи зростання саме цієї країни, яка демонструє унікальність й оригінальність у більшості соціально-політичних, економічних інституцій, зокрема, й у системі освіти. Освіта Норвегії відповідає на виклики часу, перебуває у стадії прогресивного розвитку, орієнтується на кращі європейські стандарти функціонування. У Норвегії, створена така піраміда освіти, що має потужний фундамент і видатні досягнення в таких сферах життя суспільства, як: підготовка висококваліфікованих кадрів, реалізація науково-технічних, гуманітарних, соціокультурних проектів світового рівня. При цьому ключову роль у цій піраміді відіграє вища освіта. Вищій освіті передують, так звані, «просунуті школи» або коледжі, де після закінчення закладу середньої освіти учень має альтернативу обрати програму професійно-технічної освіти (якщо він має на меті отримати елементарні навички в певній професії і досить швидко почати працювати) або програму з поглибленим вивченням природничих і гуманітарних предметів (якщо учень після закінчення закладу середньої освіти прагне отримати базу знань для подальшого вступу до університету). Програма і методика навчання в коледжі більш складна й інтенсивна, ніж в середній школі. Задля задоволення вимог часу в компетентнісно підготовлених випускниках шкіл, готових до дорослого навчання, роботи і життя, в Норвегії визнали необхідність забезпечення відповідно підготовлених учителів. У Норвегії введено нову програму підготовки фахівців, яка передбачає, що за студентами зберігається право вибору на вчителювання в 1–7 або 5–10 класах. Крім університетської освіти, існують інші програми підготовки, навчання за якими кваліфікує учасників до роботи в школі. Виокремлено найбільш суттєві тенденції розвитку й удосконалення освітніх систем. Норвегія визнає необхідність упровадження національної системи сертифікації вчителів, яка проводитися з метою забезпечення відповідності професійного рівня молодого вчителя потребам і вимогам роботи у школі, а також ознайомлення з вимогами до молодих професіоналів. Вважаємо досвід Норвегії з упровадження механізмів забезпечення якості освіти корисним для України.

Посилання

Zhelanov D.V. (2020) Tendentsiyi rozvytku vyshchoyi osvity v Norvehiyi. Teoriya ta metodyka navchannya ta vykhovannya. 48. 64–73.

Lalak N.V. (2020) Suchasni tendentsiyi reformuvannya systemy osvity Norvehiyi. Naukovyy visnyk Mukachivsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriya «Pedahohika ta psykholohiya»: zb. nauk. pr. / Red. kol. : Pazyura N. V. (hol. red.) ta in. Mukachevo: Vyd-vo MDU. 1 (11). 229-232

Lohvynenko T. Vyshcha osvita Daniyi, Norvehiyi, Shvetsiyi u suchasnomu yevropeysʹkomu vymyri. Naukovyy visnyk UZHNU. Seriya «Pedahohika. Sotsialʹna robota». 30. 86-89.

Ohienko O. I. (2010) Pedahohichna osvita Norvehiyi: heneza i tendentsiyi rozvytku. Pedahohichni nauky: teoriya, istoriya, innovatsiyni tekhnolohiyi. 4 (6). 86 -96.

Orzhekhovsʹka O. (2013) Mekhanizmy zabezpechennya yakosti shkilʹnoyi osvity v Norvehiyi. Porivnyalʹno-pedahohichni studiyi. 4(18). 102-108.

Завантаження

Номер

Розділ

Статті