Забезпечення якості освіти в Норвегії
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog15(1).2024.36-42Анотація
У статті здійснено аналіз освітньої системи Норвегії, з’ясовано шляхи зростання саме цієї країни, яка демонструє унікальність й оригінальність у більшості соціально-політичних, економічних інституцій, зокрема, й у системі освіти. Освіта Норвегії відповідає на виклики часу, перебуває у стадії прогресивного розвитку, орієнтується на кращі європейські стандарти функціонування. У Норвегії, створена така піраміда освіти, що має потужний фундамент і видатні досягнення в таких сферах життя суспільства, як: підготовка висококваліфікованих кадрів, реалізація науково-технічних, гуманітарних, соціокультурних проектів світового рівня. При цьому ключову роль у цій піраміді відіграє вища освіта. Вищій освіті передують, так звані, «просунуті школи» або коледжі, де після закінчення закладу середньої освіти учень має альтернативу обрати програму професійно-технічної освіти (якщо він має на меті отримати елементарні навички в певній професії і досить швидко почати працювати) або програму з поглибленим вивченням природничих і гуманітарних предметів (якщо учень після закінчення закладу середньої освіти прагне отримати базу знань для подальшого вступу до університету). Програма і методика навчання в коледжі більш складна й інтенсивна, ніж в середній школі. Задля задоволення вимог часу в компетентнісно підготовлених випускниках шкіл, готових до дорослого навчання, роботи і життя, в Норвегії визнали необхідність забезпечення відповідно підготовлених учителів. У Норвегії введено нову програму підготовки фахівців, яка передбачає, що за студентами зберігається право вибору на вчителювання в 1–7 або 5–10 класах. Крім університетської освіти, існують інші програми підготовки, навчання за якими кваліфікує учасників до роботи в школі. Виокремлено найбільш суттєві тенденції розвитку й удосконалення освітніх систем. Норвегія визнає необхідність упровадження національної системи сертифікації вчителів, яка проводитися з метою забезпечення відповідності професійного рівня молодого вчителя потребам і вимогам роботи у школі, а також ознайомлення з вимогами до молодих професіоналів. Вважаємо досвід Норвегії з упровадження механізмів забезпечення якості освіти корисним для України.Посилання
Zhelanov D.V. (2020) Tendentsiyi rozvytku vyshchoyi osvity v Norvehiyi. Teoriya ta metodyka navchannya ta vykhovannya. 48. 64–73.
Lalak N.V. (2020) Suchasni tendentsiyi reformuvannya systemy osvity Norvehiyi. Naukovyy visnyk Mukachivsʹkoho derzhavnoho universytetu. Seriya «Pedahohika ta psykholohiya»: zb. nauk. pr. / Red. kol. : Pazyura N. V. (hol. red.) ta in. Mukachevo: Vyd-vo MDU. 1 (11). 229-232
Lohvynenko T. Vyshcha osvita Daniyi, Norvehiyi, Shvetsiyi u suchasnomu yevropeysʹkomu vymyri. Naukovyy visnyk UZHNU. Seriya «Pedahohika. Sotsialʹna robota». 30. 86-89.
Ohienko O. I. (2010) Pedahohichna osvita Norvehiyi: heneza i tendentsiyi rozvytku. Pedahohichni nauky: teoriya, istoriya, innovatsiyni tekhnolohiyi. 4 (6). 86 -96.
Orzhekhovsʹka O. (2013) Mekhanizmy zabezpechennya yakosti shkilʹnoyi osvity v Norvehiyi. Porivnyalʹno-pedahohichni studiyi. 4(18). 102-108.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).