Сутність поняття «інклюзія»

Автор(и)

  • V. А. Budegay Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(3).2022.34-39

Анотація

У статті здійснено аналіз наукових джерел з проблеми визначення сутності інклюзії. Автор обґрунтовано, що тлумачення поняття «інклюзія» позначає процес залучення та інтеграції людей з особливими освітніми потребами, в соціальне середовище, з рівноправною участю в  усіх соціальних, освітніх, політичних та ін. програмах.  Він включає розробку та застосування системи заходів для створення умов безперешкодного доступу кожного громадянина до освіти, медичних послуг, інформації, працевлаштування, житла, відпочинку, подорожей тощо, незалежно від їх психофізичних можливостей, походження, релігії, етнічної приналежності, сексуальної орієнтації, статі, матеріального становища та ін. Ефективність цього процесу залежить від визнання єдності та різноманіття людства, як джерела розвитку суспільства, як суспільної цінності, як складової суспільної довіри, як ресурсу творчого розвитку людства. Соціальний працівник як провідник ідей інклюзії в сфері спеціалізованого  обслуговування та соціального захисту окремих груп і категорій населення має бути професійно підготовлений. Тому підготовка майбутніх соціальних працівників має спрямовуватись на формування інклюзивної компетентності, що в майбутньому забезпечить якісну професійну діяльність. Як кваліфікований консультант і комунікатор соціальний працівник повинен володіти сформованими світоглядними, етичними, моральними, комунікативними якостями. В аспекті формування інклюзивної культури в системі вищої професійної освіти майбутніх соціальних працівників, автор виділяє принципи інклюзії (толерантність, повагу, солідарність, безпеку).

Посилання

Zahalna Deklaratsiia Prav liudyny. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text

Zaierkova N. V., Treitiak A. O. Inkliuzyvna osvita vid A do Ya: poradnyk dlia pedahohiv i batkiv. Kyiv, 2016. 68 s.

Kolupaieva A.A. Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy: monohrafiia. Kyiv: Sammit-Knyha, 2009. 272 s.

Kolupaieva A.A., Savchuk L.O. Dity z osoblyvymy osvitnimy potrebamy ta orhanizatsiia yikh navchannia. Vydannia dopovnene ta pereroblene: nauk.-metod. posib. / A.A. Kolupaieva, L.O. Savchuk, K.: Vydavnycha hrupa «ATOPOL», 2011. – 274 s.

KomarO. A., & PisniakV. S. (2021). INKLIuZIIa YaK INNOVATsIINYI ShLIaKh ROZVYTKU OSVITY. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, (194), 24-29. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-24-29

Poroshenko M. A. Inkliuzyvna osvita: navchalnyi posibnyk. – Kyiv : TOV «Ahentstvo «Ukraina», 2019. 300 s.

Tripak M.M. Dzherela finansuvannia inkliuzyvnoho VNZ: priorytetnist mistsevykh abo tsentralnoho biudzhetu. Ekonomichnyi analiz. 2017. T. 27. № 4. S. 145–151]

Shestopalova, O. P.; Bondar, K. M.; Sklianska, O. V.; Doroshenko, L. V.; Trushyk, O. V.; Zhukova, L. V.; Smekhnova, T. V. Teoriia i praktyka inkliuzyvnoi osvity [navchalno-metodychnyi posibnyk] / Uporiadnyk Bondar K. M. – [2–he vyd., dop.]. – Proekt «Pidtrymka inkliuzyvnoi osvity u m. Kryvyi Rih», 2019. – 170 s.

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті