Лідерська компетентність в освіті: протистояння маніпулятивним впливам у службових відносинах

Автор(и)

  • R. V. Sopivnyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • S. R. Sopivnyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(3).2022.94-102

Анотація

У статті розкрито одну із важливих здатностей лідера, яка виявляється у протистоянні маніпулятивним впливам, що часто є деструктивним фактором погіршення морально-психологічного клімату колективу. Проблема лідерства осмислюється крізь призму компетентнісного підходу у системі координат теорії рис, сервант-лідерства, ситуаційної, поведінкової, мотиваційної та ціннісної теорій. Проводиться аналогія між лідером як високостатусним індивідом у групі та педагогом в університетському освітньому середовищі. Розкривається сутність поняття «маніпуляція у службових відносинах», як перехресна трансакція 3 типу (Е.Берн) та на основі морально-етичних критеріїв виділяються відмінності маніпулятивного впливу і конструктивного прихованого впливу, при якому об’єкт впливу є вигодонабувачем, так само як ініціатор упливу, що симптоматично для педагогічної взаємодії наставника і вихованця. Звертається увага на особливому виді маніпулятивних впливів у службових відносинах, що реалізуються в моделі «лідер-послідовники», «керівник-підлеглі» і випливають із феномену «покори авторитету» (С.Мілгрем) та феномену деструктивного лідерства (С.Ейнарсон). На засадах «покори авторитету» базується також конструктивний прихований впливи паритетної взаємодії у парадигмі гуманістиної педагогіки що передбачає досягнення соціальнозначимої, моральної мети підготовки особистості до життя і праці (Н.Геген). Акцентується, що лідерська компетентність протистояння маніпуляції включає вміння розпізнавати деструктивний вплив агресора, класифікувати його за сценарною лінією (Н.Нєпряхін) та добирати адекватні способи протидії (В.Шейнов, Б.Ратніков. С. Кара-Мурза). Висвітлюються не тільки специфічні способи протистояння маніпулятивним впливам, в залежності від їх виду, а й пропонуються універсальні прийоми викриття та захисту від маніпуляції шляхом активної, пасивної та контрманіпулятивної протидії.   

Посилання

Hehen N., (2005). Psykholohyia manypuliatsyy y podchynenyia. SPb.: «Pyter», 203 s.

Levyn Robert, (2007). Mekhanyzmы manypuliatsyy. Zashchyta ot chuzhoho vlyianyia. Kyev, «Dyalektyka», 430 s.

Nepriakhyn N., (2021). Ya manypulyruiu toboi. Metodы protyvodeistvyia skrыtomu vlyianyiu. M., «Alpyna-Pablysher», 2021, 376 s.

Ratnykov B.K., (2020). Manypuliatsyia soznanyem. Psy-vozdeistvyia y zashchyta ot nykh. M., «Yteresnыi nauchpop», 250 s.

Kara-Murza S.H. (2009). Vlast Manypuliatsyy: 2 yzd. Akademycheskyi proekt, 382 s.

Kuzyna S. (2020). Deistvennыe manypuliatsyy. Praktycheskyi kurs. M., Akt, 2024 s.

Levytska I. M. (2014). Manipuliatsiia u mizhosobystisnii vzaiemodii: poniattia ta zmist. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, 6(43), 212-217 s.

Chaldyni R. (2021). Psykholohiia vplyvu – 2. Nauka & praktyka. Per. z anhl. N.Koval. Kharkiv, Knyzhkovyi klub «Simeinoho dozvillia», 400 s.

Sheinov V.P. (2008) Psykholohyia lyderstva, vlyianyia y vlasty. SPb, Kharvest, 656 s.

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті