Теоретичні засади застосування технології ситуаційного навчання у підготовці майбутніх соціальних працівників (на прикладі викладання навчальної дисципліни «Основи сценарної роботи і арт-терапії»)

Автор(и)

  • I. I. Osadchenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog13(3).2022.58-68

Анотація

У статті на основі аналізу наукових джерел та емпіричного матеріалу схарактеризовано теоретичні засади застосування технології ситуаційного навчання у підготовці майбутніх соціальних працівників (на прикладі викладання навчальної дисципліни «Основи сценарної роботи і арт-терапії»). Професійну діяльність майбутніх соціальних працівників описано як ситуаційну діяльність, під час якої один тип професійної ситуації змінюється іншим або спонукає до виникнення іншої професійної ситуації. Для того, щоб навчитися ухвалювати правильні рішення, необхідно тренувати цю здатність, а тому повноцінні професійні знання та навички можна отримати лише розвиваючи ситуаційне мислення у процесі ситуаційного аналізу. Аналіз реальної навчальної ситуації за ролями на заняттях з дисципліни «Основи сценарної роботи і арт-терапії» допоможе майбутнім соціальним працівникам сформувати власне ставлення до неї, набувати досвіду через гру, сприяти розвитку уяви та навичок критичного мислення, вміння знаходити й розглядати альтернативні варіанти дій, співчувати іншим. Зазначено, що сучасний професійний розвиток майбутніх соціальних працівників має реалізовуватися через впровадження дидактично обґрунтованого розв’язання широкого кола професійних ситуацій у процесі викладання навчальної дисципліни «Основи сценарної роботи і арт-терапії». Наголошено на одному із протиріч професійної підготовки: між традиційним підходом до дидактичної системи підготовки майбутніх соціальних працівників та реаліями освітньої діяльності, що вимагає від фахівця ситуаційної мобільності, котра є результатом спеціальної ситуаційної підготовки із застосуванням відповідної технології.

Посилання

Bartosh, O. P. (2014). Deyaki aspekty profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv na zasadakh prakseolohichnoho pidkhodu u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh Ukrayiny [Some aspects of professional training of future social workers based on the praxeological approach in higher educational institutions of Ukraine]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Ser.: Pedahohika, sotsialʹna robota, 2014, 34, 15–21 [in Ukrainian].

Dulya, A. V. (2020). Pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do zdiysnennya sotsialʹnoyi roboty z viysʹkovosluzhbovtsyamy ta yikh simʺyamy [Preparation of future social workers for social work with servicemen and their families]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk: mizhvuzivsʹkyy zbirnyk naukovykh pratsʹ molodykh vchenykh Drohobytsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka – Current issues of humanitarian sciences: interuniversity collection of scientific works of young scientists of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 2 (27), 193–198 [in Ukrainian].

Zhytynsʹka, M. O. (2019). Profesiyna pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do zdiysnennya paliatyvnoho dohlyadu osib litnʹoho viku [Professional training of future social workers for palliative care of elderly people]. Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov, ser. 11, 26, 117–121 [in Ukrainian].

Matviyenko, O. V. (2001). Metod konkretnykh pedahohichnykh sytuatsiy. Kyyiv: Ukrayinsʹke propileye [in Ukrainian].

Mykhaylyshyn, H., Dovha, M. (2019). Orhanizatsiyno-pedahohichni umovy profesiynoyi pidhotovky maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do roboty z molodymy simʺyamy: ponyattya ta zahalʹna kharakterystyka [Organizational and pedagogical conditions of professional training of future social workers to work with young families: concepts and general characteristics]. Osvitni obriyi – Educational horizons, 49, 2, 75–77 [in Ukrainian].

Osadchenko, I. I. (2013). Tekhnolohiya sytuatsiynoho navchannya u pidhotovtsi maybutnikh uchyteliv pochatkovoyi shkoly. Doctor’s thesis. Kyyiv [in Ukrainian].

Pedahohichnyy slovnyk. Yarmachenko M. D (Ed.) (2004). Kyyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Pyekhota, O. M., Kiktenko, A. Z., Lyubarsʹka, O. M. Et al. (2001). Tekhnolohichnyy pidkhid v osviti. Osvitni tekhnolohiyi: navch.-metod. posibnyk. Kyyiv: A.S.K., 7–26 [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2007). Entsyklopediya interaktyvnoho navchannya. Kyyiv: SPD Kulinichev B. M. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya standartu vyshchoyi osvity za spetsialʹnistyu 231 «Sotsialʹna robota» dlya pershoho (bakalavrsʹkoho rivnya vyshchoyi osvity): zatv. nakazom MON Ukrayiny vid 24.04.2019 r. № 554 [in Ukrainian].

Romanovsʹka, L. I. (2013). Pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pedahohiv do profesiynoyi diyalʹnosti ta pozytyvni tendentsiyi takoho protsesu v Ukrayini [Preparation of future social pedagogues for professional activity and positive trends of such a process in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Khmelʹnytsʹkoho instytutu sotsialʹnykh tekhnolohiy Universytetu «Ukrayina» – Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», 2 (8), 224–227 [in Ukrainian].

Sysoyeva, S. (2008). Technologie pedagogiczne. Entsyklopediya osvity. R. H. Kreminʹ (Ed.). Kyyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Surhova, S. YU. (2021). Pidhotovka maybutnikh sotsialʹnykh pratsivnykiv do preventyvnoyi diyalʹnosti. Mykolayiv: Ilion [in Ukrainian].

Surmin, YU. (2001). Sutnistʹ sytuatsiynoyi metodyky: vyznachennya bazovykh ponyatʹ. Sytuatsiynyy metod navchannya: teoriya i praktyka – ituational teaching method: theory and practice. O. Sydorenko, V. Chuba (Ed.). Kyyiv: Tsentr innovatsiy ta rozvytku, 29–35 [in Ukrainian].

Suchasnyy slovnyk inshomovnykh sliv: Blyzʹko 20 tys. sliv i slovospoluchenʹ / O. I. Skopnenko, T. V. Tsymbalyuk (Ed.) (2006). Kyyiv: Dovira [in Ukrainian].

Anderson, Cf., Reder and Simon. (1996), Situated Learning and Education. Educational Researcher.

Завантаження

Опубліковано

2022-12-14

Номер

Розділ

Статті