Компетентнісний підхід у вищій освіті: Проблематика та перспективи

Автор(и)

  • S. B. Khrystiuk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.111-118

Анотація

Дане дослідження присвячено аналізу сучасної проблематики формування та перспектив розвитку компетентнісного підходу у вищих навчальних закладах України; компетентнісний підхід розглядається як сучасна інноваційна парадигма навчання, спрямована на концептуальне оновлення навчання у вищій освіті, його переорієнтацію на досягнення інтегральних результатів навчання, тобто не просто засвоєння інформації, а здатність діяти в різних проблемних ситуаціях; інтегральні результати навчання характеризуються особистісною та соціальною значущістю, а також соціалізацію та професіоналізацію особистості. З цією метою досліджено формування в університеті нової культури праці, в якій абсолютно всі ланки, всі учасники навчального процесу зацікавлені у підвищенні якості вищої освіти. Для досягнення окресленої мети використано теоретичні (порівняльний аналіз, синтез, узагальнення, моделювання) та емпіричні (анкетування) методи дослідження. В дослідженні окреслено три широкі підходи, застосовані щодо компетентності та професійного розвитку: 1) компетентність і біхевіористський функціоналізм; 2) компетентність як інтегрований професіоналізм; 3) компетентність як високий професіоналізм. Дослідження доводить, що протягом життя, а також професійної кар’єри людина постійно оновлює, поглиблює та вдосконалює свої три групи компетентностей: 1) загальну (ключову, базову): особистісну, соціальну, інструментальну, 2) професійну та 3) галузеву. В рамках нашого дослідження визначено, що перспективи впровадження компетентнісного підходу мають сприяти формуванню бажання випускника досягти успіху в різних сферах, у тому числі у володінні іноземною мовою. Компетентнісний підхід до вивчення іноземної мови розглядається як спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності студентів, що забезпечує засвоєння змісту навчання і тим самим досягнення цілей навчання при вирішенні певних завдань, враховуючи, що основною метою вивчення іноземної мови є формування комунікативної компетентності.

Посилання

Vitchenko, A. O., Vitchenko, A. Yu. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii vyshchii osviti: osvitnia innovatsiia chy reformatorskyi symuliakr doby postmodernu [The Com-petency-Based Approach in Modern Higher Education: Educational Innovation or Postmodern Reformist Simulation]? Vyshcha shkola [High School], 4, 52–66.

Naboka, O., Davyskyba, V. (2019). Problemy I perspektyvy zastosu-vannia kompetentnisnoho pidkhodu u profesiinii osviti [Problems and Perspec-tives of the Competency-Based Approach in Vocational Education]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Human-ization of the Educational Process], 5 (97), 20–32. DOI: https://doi.org/10.31865/2077-1827.5(97)2019.196452.

The NULES of Ukraine De-velopment Programme for 2021-2025 “The Holosiiv Initiative – 2025”. URL: https://nubip.edu.ua/node/3980.

Barman, A., Konwar, J. (2011). Kompetentnisna navchalna prohrama u vyshchii osviti: neobkhidnist, obumovlena ​​hlobalizatsiieiu. [Competency-based curriculum in higher education: a necessity grounded by globalization.] Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 3 (6), 7–15.

Billett, S. (2017). Rozvytok oblastei profesiinoi kompetentsii: robochi mistsia ta rol uchniv. Kompetentnisna profesiino-profesiina osvita. [Developing domains of occupational competence: workplaces and learner agency. Compe-tence-based vocational and professional education.] Bridging the worlds of work and education, 47–66. Dordrecht: Spring-er. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41713-4.

Holubnycha, L., Kostiko-va, I. I., Leiba, O., Lobzova, S., & Chor-novol-Tkachenko, R. (2019). Rozvytok mizhkulturnoi kompetentnosti studentiv na vyshchomu rivni. [Developing Students’ Intercultural Competence at the Tertiary Level.] Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 11(3), 245–262. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/149.

Isopahkala - Bouret, U., Rantanen, T., Raij, K., Järveläinen, E. (2011). Yevropeiska ramka kvalifikatsii ta porivniannia akademichno-oriientovanykh i profesiino-oriientovanykh stupeniv mahistra. [European Qualifications Frame-work and the comparison of academical-ly-oriented and professionally-oriented master’s degrees.] European Journal of Higher Education, 1(1), 22–38. DOI: 10.1080/21568235.2011.577180.

Kachmarchyk, S., Khrystiuk, S., & Shanaieva-Tsymbal, L. (2019). Vykorystannia tekhnolohii zmishanoho navchannia u formuvanni inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z mizhnarodnykh vidnosyn. [Using Blended Learning Technol-ogy in Foreign Language Communicative Competence Forming of Future Interna-tional Relations Specialists.] Revista Rom-aneasca pentru Educatie Multidimension-ala, 11(4), 84–99. DOI:10.18662/rrem/159.

Klemp, G. O. (1980). Otsinka profesiinoi kompetentnosti. [The assessment of occupational competence.] Washington, DC: National Institute of Ed-ucation.

McClelland, D. С. (1973). Shvydshe testuvannia na kompetentnist. Chym dlia «Intelektu». [Testing for Competence Rather. Than for “Intelligence”.] American Psychologist, 1(28), 1–14. https://doi:=10.1037/h0034092.

Mulder, M. (2014). Kontseptsii profesiinoi kompetentnosti. Mizhnarodnyi dovidnyk z doslidzhen profesiinoho ta praktychnoho navchannia. [Conceptions of Professional Competence. Inter-national Handbook of Research in Professional and Practice-Based Learning.] Dordrecht: Springer.

Mulder, M., Gulikers, J., Biemans, H., Wesselink, R. (2009). Nova kontseptsiia kompetentnostei u vyshchii osviti: pomylka chy zbahachennia? [The new competence concept in higher edu-cation: error or enrichment?] Journal of European Industrial Training, 33 (8/9), 755–770. DOI: 10.1108/03090590910993616.

Poliakova, O., Kyrychen-ko, T., & Ridel, T. (2019). Polikulturna kompetentnist studentiv VNZ Ukrainy: realii ta perspektyvy. [Multicultural Competence of University Students in Ukraine: Reality and Perspectives.] Re-vista Romaneasca Pentru Educatie Multi-dimensionala, 11(4), 221–247. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/167.

Rychen, D.S., & Salganic, L. H. (2003). Kliuchovi kompetentsii dlia uspishnoho zhyttia ta dobre funktsionuiuchoho suspilstva. [Key Competencies for a Successful Life and a Well-functioning Society.] Göttingen: Hogrefe and Huber.

Sturgis, C., Patrick, S., & Pittenger, L. (2011). Tse ne pytannia chasu: osnovni momenty samitu z navchannia na osnovi kompetentnostei 2011 roku. [It’s not a matter of time: highlights from the 2011 competen-cy-based learning summit.] Vienna, VA: International Association for K-12 online learning, Council of Chief State School Officers. URL: https://www.inacol.org/wpcontent/uploads/2015/02/iNACOL_Its_Not_A_Matter_of_Time_full_report.pdf.

Vitchenko, A., Vitchenko, A., Zamotaieva, N., Khrystiuk, S., Nikolayen-ko, V. (2022). Proektuvannia intehralnykh rezultativ navchannia u vyshchii osviti v ramkakh kompetentnisnoho pidkhodu. [Designing Integral Learning Outcomes in Higher Education Within the Frameworks of the Competency-Based Approach.] Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(6), 1–13. DOI: https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i6.

Weng, S. S., Liu, Y., Dai, J., & Chuang, Y.-Ch. (2020). Nova stratehiia vdoskonalennia kompetentsii dlia osvity dlia staloho rozvytku (ESD) vykladachiv universytetiv na osnovi analizu danykh. [A Novel Im-provement Strategy of Competency for Education for Sustainable Development (ESD) of University Teachers Based on Data Mining.] Sustainability, 12. DOI: https://doi:10.3390/su12072679.

Завантаження

Опубліковано

2023-04-26

Номер

Розділ

Статті