Компетентнісний підхід у вищій освіті: Проблематика та перспективи
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.111-118Анотація
Дане дослідження присвячено аналізу сучасної проблематики формування та перспектив розвитку компетентнісного підходу у вищих навчальних закладах України; компетентнісний підхід розглядається як сучасна інноваційна парадигма навчання, спрямована на концептуальне оновлення навчання у вищій освіті, його переорієнтацію на досягнення інтегральних результатів навчання, тобто не просто засвоєння інформації, а здатність діяти в різних проблемних ситуаціях; інтегральні результати навчання характеризуються особистісною та соціальною значущістю, а також соціалізацію та професіоналізацію особистості. З цією метою досліджено формування в університеті нової культури праці, в якій абсолютно всі ланки, всі учасники навчального процесу зацікавлені у підвищенні якості вищої освіти. Для досягнення окресленої мети використано теоретичні (порівняльний аналіз, синтез, узагальнення, моделювання) та емпіричні (анкетування) методи дослідження. В дослідженні окреслено три широкі підходи, застосовані щодо компетентності та професійного розвитку: 1) компетентність і біхевіористський функціоналізм; 2) компетентність як інтегрований професіоналізм; 3) компетентність як високий професіоналізм. Дослідження доводить, що протягом життя, а також професійної кар’єри людина постійно оновлює, поглиблює та вдосконалює свої три групи компетентностей: 1) загальну (ключову, базову): особистісну, соціальну, інструментальну, 2) професійну та 3) галузеву. В рамках нашого дослідження визначено, що перспективи впровадження компетентнісного підходу мають сприяти формуванню бажання випускника досягти успіху в різних сферах, у тому числі у володінні іноземною мовою. Компетентнісний підхід до вивчення іноземної мови розглядається як спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності студентів, що забезпечує засвоєння змісту навчання і тим самим досягнення цілей навчання при вирішенні певних завдань, враховуючи, що основною метою вивчення іноземної мови є формування комунікативної компетентності.Посилання
Vitchenko, A. O., Vitchenko, A. Yu. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii vyshchii osviti: osvitnia innovatsiia chy reformatorskyi symuliakr doby postmodernu [The Com-petency-Based Approach in Modern Higher Education: Educational Innovation or Postmodern Reformist Simulation]? Vyshcha shkola [High School], 4, 52–66.
Naboka, O., Davyskyba, V. (2019). Problemy I perspektyvy zastosu-vannia kompetentnisnoho pidkhodu u profesiinii osviti [Problems and Perspec-tives of the Competency-Based Approach in Vocational Education]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Human-ization of the Educational Process], 5 (97), 20–32. DOI: https://doi.org/10.31865/2077-1827.5(97)2019.196452.
The NULES of Ukraine De-velopment Programme for 2021-2025 “The Holosiiv Initiative – 2025”. URL: https://nubip.edu.ua/node/3980.
Barman, A., Konwar, J. (2011). Kompetentnisna navchalna prohrama u vyshchii osviti: neobkhidnist, obumovlena hlobalizatsiieiu. [Competency-based curriculum in higher education: a necessity grounded by globalization.] Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 3 (6), 7–15.
Billett, S. (2017). Rozvytok oblastei profesiinoi kompetentsii: robochi mistsia ta rol uchniv. Kompetentnisna profesiino-profesiina osvita. [Developing domains of occupational competence: workplaces and learner agency. Compe-tence-based vocational and professional education.] Bridging the worlds of work and education, 47–66. Dordrecht: Spring-er. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41713-4.
Holubnycha, L., Kostiko-va, I. I., Leiba, O., Lobzova, S., & Chor-novol-Tkachenko, R. (2019). Rozvytok mizhkulturnoi kompetentnosti studentiv na vyshchomu rivni. [Developing Students’ Intercultural Competence at the Tertiary Level.] Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 11(3), 245–262. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/149.
Isopahkala - Bouret, U., Rantanen, T., Raij, K., Järveläinen, E. (2011). Yevropeiska ramka kvalifikatsii ta porivniannia akademichno-oriientovanykh i profesiino-oriientovanykh stupeniv mahistra. [European Qualifications Frame-work and the comparison of academical-ly-oriented and professionally-oriented master’s degrees.] European Journal of Higher Education, 1(1), 22–38. DOI: 10.1080/21568235.2011.577180.
Kachmarchyk, S., Khrystiuk, S., & Shanaieva-Tsymbal, L. (2019). Vykorystannia tekhnolohii zmishanoho navchannia u formuvanni inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z mizhnarodnykh vidnosyn. [Using Blended Learning Technol-ogy in Foreign Language Communicative Competence Forming of Future Interna-tional Relations Specialists.] Revista Rom-aneasca pentru Educatie Multidimension-ala, 11(4), 84–99. DOI:10.18662/rrem/159.
Klemp, G. O. (1980). Otsinka profesiinoi kompetentnosti. [The assessment of occupational competence.] Washington, DC: National Institute of Ed-ucation.
McClelland, D. С. (1973). Shvydshe testuvannia na kompetentnist. Chym dlia «Intelektu». [Testing for Competence Rather. Than for “Intelligence”.] American Psychologist, 1(28), 1–14. https://doi:=10.1037/h0034092.
Mulder, M. (2014). Kontseptsii profesiinoi kompetentnosti. Mizhnarodnyi dovidnyk z doslidzhen profesiinoho ta praktychnoho navchannia. [Conceptions of Professional Competence. Inter-national Handbook of Research in Professional and Practice-Based Learning.] Dordrecht: Springer.
Mulder, M., Gulikers, J., Biemans, H., Wesselink, R. (2009). Nova kontseptsiia kompetentnostei u vyshchii osviti: pomylka chy zbahachennia? [The new competence concept in higher edu-cation: error or enrichment?] Journal of European Industrial Training, 33 (8/9), 755–770. DOI: 10.1108/03090590910993616.
Poliakova, O., Kyrychen-ko, T., & Ridel, T. (2019). Polikulturna kompetentnist studentiv VNZ Ukrainy: realii ta perspektyvy. [Multicultural Competence of University Students in Ukraine: Reality and Perspectives.] Re-vista Romaneasca Pentru Educatie Multi-dimensionala, 11(4), 221–247. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/167.
Rychen, D.S., & Salganic, L. H. (2003). Kliuchovi kompetentsii dlia uspishnoho zhyttia ta dobre funktsionuiuchoho suspilstva. [Key Competencies for a Successful Life and a Well-functioning Society.] Göttingen: Hogrefe and Huber.
Sturgis, C., Patrick, S., & Pittenger, L. (2011). Tse ne pytannia chasu: osnovni momenty samitu z navchannia na osnovi kompetentnostei 2011 roku. [It’s not a matter of time: highlights from the 2011 competen-cy-based learning summit.] Vienna, VA: International Association for K-12 online learning, Council of Chief State School Officers. URL: https://www.inacol.org/wpcontent/uploads/2015/02/iNACOL_Its_Not_A_Matter_of_Time_full_report.pdf.
Vitchenko, A., Vitchenko, A., Zamotaieva, N., Khrystiuk, S., Nikolayen-ko, V. (2022). Proektuvannia intehralnykh rezultativ navchannia u vyshchii osviti v ramkakh kompetentnisnoho pidkhodu. [Designing Integral Learning Outcomes in Higher Education Within the Frameworks of the Competency-Based Approach.] Journal of Higher Education Theory and Practice, 22(6), 1–13. DOI: https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i6.
Weng, S. S., Liu, Y., Dai, J., & Chuang, Y.-Ch. (2020). Nova stratehiia vdoskonalennia kompetentsii dlia osvity dlia staloho rozvytku (ESD) vykladachiv universytetiv na osnovi analizu danykh. [A Novel Im-provement Strategy of Competency for Education for Sustainable Development (ESD) of University Teachers Based on Data Mining.] Sustainability, 12. DOI: https://doi:10.3390/su12072679.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).