Психологічна характеристика стилю мислення студентської молоді
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.135-148Анотація
У статті висвітлені результати пілотажного дослідження стильових особливостей мисленнєвої діяльності студентської молоді. Зауважується, що в заклади вищої освіти студенти приходять зі сформованими особливостями мислення, які позначаються на пізнавальній діяльності, переважаючий стиль мислення веде до певної переваги у стилі навчання, визначає домінуючий когнітивний стиль, в якому особистість отримує та обробляє інформацію. Дослідженню підлягали такі характеристики мисленнєвої діяльності: когнітивно-діяльнісний стиль в оперуванні ідеями під час пізнавальної діяльності, тип мислення і рівень креативності, стиль інформаційного опанування, аналітичність, рефлексивність мислення, ригідність мислення і стиль мислення. За результатами дослідження констатується значна варіативність прояву характеристик мисленнєвого процесу респондентів та індивідуальність їх поєднання. Обґрунтовується ідея про необхідність такої організації методики навчання, яка б забезпечувала ефективність сприйняття й обробки інформації, а також надавала можливість прояву індивідуальності у видачі результату мисленнєвого процесу студентами з різними домінуючими характеристиками мислення для забезпечення їхнього відчуття спроможності й успішності в навчанні.Посилання
Voloshyna, L. О., Leko, B. А., Kushnir, L. D. (2016). Later-alne myslennia yak vaglyvyi component klinichnogo myslennia maybutnih likariv [Lateral thinking as an important compo-nent of clinical thinking of future doctors]. Медична освіта, 1, 11—14.
Gapon, Е. V., Gapon, V. І., Remzi, І. V. (2011). Pedagogichni umovy rorvytku myslennia studentiv [Pedagogi-cal conditions for the development of stu-dents’ thinking]. Naukovi zapysky kafedry pedagogiky, ХХVI, 31—38.
Grechanyk, О. Y., Hlebni-kova, Т. М., Temchenko, О. V. (2022). Rozvytok projektnogo myslennia studen-tiv specialnsti "menedgment" [Develop-ment of project thinking of management students]. Naukovi perspektyvy, 2(20), 227—238.
Dragiyeva, L. (2019). Rozvytok krytychnogo ta tvorchogo myslennia studentiv VNZ v umovah ped-agogichnoyi vzayemodiyi [Development of critical and creative thinking of university students in conditions of pedagogical in-teraction]. European Humanities Studies: State and Society. Issue 1(II), 228—245.
Dub, V. (2019). Osoblyvosti sanogennogo myslennia studentiv [Pecu-liarities of students’ sanogenic thinking]. Problemy gumanitarnyh nauk: Zb. nauk. prac Drogobytskogo dergavnogo peda-gogichnogo universytetu imeni Ivana Franka. Seriya "Psyhologiya", 45, 76—88.
Іvanova, І. О., Martyniuk, І. А. (2021). Styl myslen-nievoyi diyalnosti suchasnoyi studentskoyi molodi yak naukova problema [The style of thinking activity of modern student youth as a scientific problem]. Gumani-tarni studiyi: pedagogika, psyhologiya, filosofiya, 12, 3, 32–42.
Maksymenko, S. D., Mey-erovych, М. J., Shragina, L. І. (2022). Systemne myslennia: formuvannia I rozvytok [System thinking: formation and develpment]. К.: Vydavnychyi dim "Кyievo-Моgylianska Akademiya", 251.
Marynychenko, H. М., Mot-sak, S. І. (2021). Formuvannia krytych-nogo myslennia studentiv pid chas dys-tantsiynogo navchannia [Formation of students’ critical thinking during distance learning]. Mignarodnyi naukovyi gurnal "Graal nauky", 4 (traven), 463—467.
Novikov, B. V., Ruden-ko, Т. P., Коstromina, H. M. (2021). Tvorche myslennia studentiv yak strate-gichna meta universytetskoyi osvity [Cre-ative thinking of students as a strategic goal of university education]. Оsvitniy dyskurs, 32, 4, 26—35. at: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/42349/1/Osvitnii-Dyskurs_2021_32-4_s26-35.pdf
Poviakel, N. І. (2004). Samoreguliatsiya profesiynogo myslennia v systemi fahovoyi pidgotovky praktych-nyh psyhologiv [Self-regulation of profes-sional thinking in the system of profes-sional training of practical psychologists]. Natsionalnyi pedagogichnyi universytet imeni М. P. Dragomanova. Кyiv. — 42 s.
Sobolieva, S. М. (2019). Кlipove myslennia yak socialno-psyhologichnyi fenomen ta yogo rol u navchalno-piznavalniy diyalnosti studentiv. Teoriya і praktyka suchasnoyi psyhologiyi. Т. 2, 3, 86—90.
Hyshchenko, Т. М. (2020). Osoblyvosti rozvytku tehnichnogo myslennia u procesi grafichnoyi diyalnosti studentiv ZVO [Peculiarities of the devel-opment of technical thinking in the pro-cess of graphic activity of students of higher education institytions]. Molodyi vchenyi, 5(81), 95—98.
Goodpasture, J., Speece, M., Cripps, J. (2020). An analy-sis of critical thinking skills amongst busi-ness students in Kuwait. Economics and Culture. № 17(1). at: https://www.researchgate.net/publication/342854151_An_Analysis_of_Critical_Thinking_Skills_amongst_Business_Students_in_Kuwait
Rani, P., Dr. Agarwal, N. (2015). Thinking styles: an overview. Cosmos. An International Journal of Art & Higher Education. Vol. 4, No 2 / Jul-Dec. at: https://www.researchgate.net/publication/341549721_THINKING_STYLES_AN_OVERVIEW
Tyszka, T. (2001). Kłopoty z mys´leniem probabilistycznym. Roczniki Psychologiczne. Tom 4. at: https://docplayer.pl/1530875-Klopoty-z-mysleniem-probabilistycznym.html
Zhang, L.-F., & Sternberg, R. J. (2012). Culture and intellectual styles. In L.-F. Zhang, R. J. Sternberg, & S. Rayner (Eds.), Handbook of intellectual styles. New York: Springer, 131—152.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).