Історико-генетичне узагальнення еволюції ідей формування практичного мислення особистості

Автор(и)

  • I. V. Muntian Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.49-55

Анотація

У статті досліджується розвиток ідей формування практичного мислення особистості. На основі аналізу наукової літератури розглядається еволюція наукових поглядів щодо практичного мислення. Проаналізовано стан сучасних наукових досліджень практичного мислення: теорію практичного інтелекту R. Sternberg, R. Wagner та концепцію неявного знання. Визначено узагальнюючу характеристику практичного інтелекту, - вважається, що він відноситься до здатності людини справлятися з проблемами і ситуаціями повсякденного життя. Виокремлено ключові характеристики неявного знання, які ілюструють твердження про практичний інтелект і неявне знання як конструкти, що концептуально відрізняються від академічного інтелекту, технічних професійних знань чи особистісних якостей. Визначено, що практичний інтелект ґрунтується на абстрактному або узагальненому представленні конкретних процедурних правил. До того, практичний інтелект прив'язаний до конкретного контексту і не може бути перенесеним з однієї сфери в іншу. В контексті практичного інтелекту розширюється погляд на компетентність, і стверджується, що життєвий успіх визначається аналітичними, творчими та практичними здібностями людини, які покращуються з практикою та досвідом.

Посилання

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2022). Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky. [About the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032.] (№ 286-r). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy; Stratehiia, Plan vid 23.02.2022. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text

Pasichnyk, I. D. (2007). Praktychne myslennia i konflikt (teoretyko-metodychni aspekty). [Practical thinking and conflict (theoretical and methodological aspects).] Available at: https://eprints.oa.edu.ua/1269/1/Pasichnyk_030412.pdf.pdf

Yahupova, O. V. (2007). Problema praktychnoho myslennia u psykholohichnykh doslidzhenniakh. [The problem of practical thinking in psychological research.] Nauk. zap. Khark. un-tu Povitr. syl. Sots. filos., psykholohiia, 2, 194-202.

Polanyi, Michael (1958). Osobysti znannia: na shliakhu do postkrytychnoi filosofii. [Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy.] Chicago: University of Chicago Press. Available at: https://books.google.com/books?id=0Rtu8kCpvz4C&printsec=front_cover

Polanyi, Michael & Sen, Amartya (1966). Movchaznyi vymir. [The Tacit Dimension.] Chicago, IL: University of Chicago.

Sternberg, R. J., Wagner, R. K., Williams, W. M., & Horvath, J. A. (1995). Testing commonsense. American Psychologist, 50, 912-927.

Hedlund, J., Forsythe, G. B., Horvath, J. A., Williams, W. M., Snook, S., & Sternberg, R. J. (2003). Vyiavlennia ta otsinka neiavnykh znan: rozuminnia praktychnoho intelektu viiskovykh lideriv. [Identifying and assessing tacit knowledge: understanding the practical intelligence of military leaders.] Leadership Quarterly, 14, 117-140.

Sternberg, R. J. (2012). Tryarkhichna teoriia uspishnoho intelektu. [The triarchic theory of successful intelligence.] In D. P. Flanagan & P. L. Harrison (Eds.), Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues (pp. 156–177). The Guilford Press.

Bowman, D. B., Markham, P. M., & Roberts, R. D. (2001). Rozshyrennia kordoniv liudskykh kohnityvnykh zdibnostei: nabahato bilshe, nizh (prostyi) g! [Expanding the frontier of human cognitive abilities: so much more than (plain) g!] Learning and Individual Differences, 13, 127-158.

McDaniel, M. A., & Whet-zel, D. L. (2005). Doslidzhennia testu na sytuatsiine sudzhennia: informatsiia dlia debativ shchodo praktychnoi teorii intelektu. [Situational judgment test research: Informing the debate on practical intelligence theory.] Intelligence, 33, 515-525.

McDaniel, M. A., & Whet-zel, D. L. (2005). Doslidzhennia testu na sytuatsiine sudzhennia: informatsiia dlia debativ shchodo praktychnoi teorii intelektu. [Situational judgment test research: Informing the debate on practical intelligence theory.] Intelligence, 33, 515-525.

Завантаження

Опубліковано

2023-04-26

Номер

Розділ

Статті