Характеристика методів вербально-комунікативної взаємодії у соціально-психологічній діяльності

Автор(и)

  • І. І. Osadchenko Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • I. S. Samosinyi Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • A. O. Kushnir Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(1).2023.56-65

Анотація

У статті основі аналізу наукових джерел та емпіричного матеріалу схарактеризовано сучасні методи вербально-комунікативної взаємодії у соціально-психологічній діяльності. Проаналізовано дефініції ключових понять контексту «методи вербально-комунікативної взаємодії у соціально-психологічній діяльності» (метод, вербальний, комунікативний, взаємодія тощо). Методи вербально-комунікативної взаємодії у соціально-психологічній діяльності розглянуто як способи словесного взаємозв’язку між суб’єктами у сфері соціальної роботи та психологічної практики з метою отримання, обміну, коригування тощо інформації. Зазначено, що вказані методи мають застосовуватися конструктивно, тобто з максимальною користю для обох сторін комунікації у сфері соціальної роботи та психологічної практики. Закцентовано увагу на тому, що універсального методу вербально-комунікативної взаємодії у соціально-психологічній діяльності немає, оскільки кожного разу у конкретній соціально-комунікативній ситуації (обставинах комунікативної взаємодії) вибір методу буде обумовлений низкою чинників, спричинених комунікантами (соціальними працівниками, психологами та отримувачами соціально-психологічних послуг) та метою професійної комунікації. Здійснено науково-практичну інтерпретацію педагогічних методів виховання у соціально-психологічному просторі. Докладно схарактеризовано виокремлені методи вербально-комунікативної взаємодії, що становлять вербальний вплив на формування свідомості особистості у соціально-психологічній діяльності: повідомлення, пояснення, інструктування або інструктаж, розповідь, монолог, бесіда, діалог, дебати, дискусія, лекція. Надано результати експериментального дослідження виокремлених методів вербально-комунікативної взаємодії, що констатували необхідність беззаперечної підготовки соціально-психологічних працівників до організації та застосування вказаних методів.

Посилання

V. T. Busel (Ed) et al. (2007). Velykyy tlumachnyy slovnyk suchasnoyi ukrayinsʹkoyi movy. [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language] Irpinʹ: VTF «Perun» [in Ukrainian].

Volkova, N. P. (2003). Pedahohika: posibnyk dlya studentiv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv. [Pedagogy: a guide for students of higher educational institutions.] Kyyiv: Vydavnychyy tsentr «Akademiya» [in Ukrainian].

Harʹkavetsʹ, S. O., Volchenko, L. P. (2021). Spilkuvannya v pedahohichnomu protsesi: navchalʹnyy posibnyk. [Communication in the pedagogical process: a study guide.] Zhytomyr: TOV «Vydavnychyy dim “Buk-Druk”» [in Ukrainian].

Honcharenko, S. (1997). Ukrayinsʹkyy pedahohichnyy slovnyk. [Ukrainian pedagogical dictionary.] Kyyiv: Lybidʹ [in Ukrainian].

Huzar, O. (2016). Komunikatyvne liderstvo kerivnykiv osvitnikh zakladiv: navchalʹnyy posibnyk. [Communicative leadership of heads of educational institutions: a study guide.] Kyyiv: DP «NVTS «Priorytety» [in Ukrainian].

Dehtyarʹova, H. S., Rudenko, L. A. (2010). Teoretychni ta metodychni osnovy rozvytku komunikatyvnoyi kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv sfery obsluhovuvannya: navchalʹno-metodychnyy posibnyk. [Theoretical and methodological foundations of the development of communicative competence of future specialists in the field of service: educational and methodological manual.] Kyyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Kobernyk, O. M. (2010). Innovatsiyni tekhnolohiyi navchannya ta vykhovannya: navchalʹnyy posibnyk. Umanʹ: PP Zhovtyy [in Ukrainian].

Osadchenko, I. I., Chyrva, H. M. (2019). Suchasna kharakterystyka metodiv vykhovannya: osobystisno oriyentovanyy pidkhid (chastyna I: metody formuvannya svidomosti osobystosti ta metody orhanizatsiyi diyalʹnosti, formuvannya dosvidu hromadsʹkoyi povedinky) [Modern characteristics of education methods: a personally oriented approach (part I: methods of forming personal consciousness and methods of organizing activities, forming experience of public behavior)]. Balkan Scientific Review – Balkan Scientific Review, 3, 2(4), 45–49.

V. M. Haluzyak, M. I. Smetansʹkyy, V. I. Shakhov (Ed) et al. Pedahohika: navchalʹnyy posibnyk. [Pedagogy: study guide.] (2003). Vinnytsya: «Knyha-Veha» [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2007). Entsyklopediya interaktyvnoho navchannya. [Encyclopedia of interactive learning.] Kyyiv: SPD Kulinichev B. M. [in Ukrainian].

Psykholohichnyy tlumachnyy slovnyk naysuchasnishykh terminiv. [Psychological educational dictionary of the most modern terms.] (2009). Kharkiv: Prapor [in Ukrainian].

O. I. Skopnenko, T. V. Tsymbalyuk (Ed) et al. Suchasnyy slovnyk inshomovnykh sliv: Blyzʹko 20 tys. sliv i slovospoluchenʹ. [Modern dictionary of foreign words: About 20 thousand words and phrases.] (2006). Kyyiv: Dovira [in Ukrainian].

Yahupov, V. V. (2002). Pedahohika: navchalʹnyy posibnyk. [Pedagogy: study guide.] Kyyiv: Lybidʹ [in Ukrainian].

Завантаження

Номер

Розділ

Статті