Психологічні труднощі сиріт підліткового віку

Автор(и)

  • O. Oliinyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • O. Kobernik Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(2).2023.132-138

Анотація

Однією з важливих проблем сьогодення в Україні є зростання кількості дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, що є показником соціальної, економічної, політичної ситуації в суспільстві. Серед причин сирітства актуальною є втрата батьків у наслідок бойових дій. Психологічні проблеми сиріт підліткового віку визначаються недоліком батьківської ласки та любові, ранньою депривацією. Недорозвинення механізмів ідентифікації, внаслідок такої депривації, стає причиною емоційної прохолоди, агресивності, ворожості, підвищеної вразливості, відчуття самотності, прояву негативних рис акцентуацій характеру підлітка. Мета. Дослідження пов’язане з теоретичним аналізом проблеми сирітства та психологічних труднощів підлітків-сиріт в науковій літературі, емпіричним дослідженням психологічних труднощів підлітків-сиріт. Методи. Для розв’язання поставленої мети нами був використаний комплекс методів теоретичні ‒ аналіз фахових джерел; емпіричні ‒ методика діагностики рівня суб’єктивного відчуття самотності Д. Рассела і М. Фергюсона; методика визначення акцентуацій характеру К. Леонгарда; статистичні ‒ кількісний та якісний аналіз результатів, кореляційний аналіз К. Пірсона. Дослідження проводилось на базі Святошинського дитячого будинку-інтернату у м. Київ. У дослідженні брали участь 30 підлітків-сиріт: 15дівчат, 15 хлопців. Результати емпіричного дослідження психологічних труднощів підлітків-сиріт показали, що у них домінують високий (30%) та середній (45%) рівні самотності, а лише 25% респондентів мають низький рівень; виражені типи акцентуацій характеру: збудливий (16,7%), гіпертимний (13,3%), афективно-екзальтований (13,3%), емотивний (16,7%). Результати кореляційного аналізу показали, що чим вищий рівень самотності, тим більший рівень прояву демонстративного, застрягаючого, збудливого, гіпертимного, тривожного, афективного, емотивного типів акцентуацій характеру; чим нижче рівень самотності, тим більшим є прояв таких акцентуацій характеру: педантичний, дистимний, циклоїдний. Перспективи подальших розробок вбачаємо в розробці та апробації програми корекції психологічних труднощів сиріт підліткового віку.

Посилання

Vince V.A. (2003) Psykholohichni osoblyvosti perezhyvannia vikovoi kryzy pidlitkamy shkoly internatu dlia ditei syrit ta ditei, pozbavlenykh batkivskoho pikluvannia [Psychological features of experiencing an age crisis by teenagers of a boarding school for orphans and children deprived of parental care: Dissertation] (PhD Thesis), Pereyaslav-Khmelnytskyi: P-HDPU named after Grigory Skovorodа (in Ukrainian).

Gordienko N. (2011) Slovnyk iz sotsialnoi pedahohiky [Dictionary of social pedagogy]. Drohobych: Editorial and publishing department of the DDPU named after Ivan Franko (in Ukrainian).

Davidyuk S. G., Rohacheva M. V. (2018) Psykholohichni osoblyvosti Ya-kontseptsii syrit pidlitkovoho viku [Psychological features of the self-concept of teenage orphans]. Ideas of Academician V. I. Vernadskyi and problems of sustainable development of education and science: XVIII International Scientific and Practical Conference (Ukrain, Kremenchuk, May 11-13, 2018), Kremenchuk: KNU named after Mykhailo Ostrogradskyi, pp. 28-29 (in Ukrainian).

Varina G. B., Yeremko K. O. (2018) Psykholohichni osoblyvosti proiavu depryvatsii v period pidlitkovoi kryzy [Psychological features of the manifestation of deprivation in the period of adolescent crisis]. Modern science: trends and perspectives: materials of Vseukr. Internet-conf. (Ukrain, Melitopol, May 14-18, 2018), Melitopol: MDPU named after Bohdan Khmelnytskyi. pp. 86-93 (in Ukrainian).

Kalchenko L. V. (2018) Sotsialne syritstvo ta yoho preventsiia v terytorialnii hromadi mista: mizhvidomcha vzaiemodiia subiektiv hromady [Social orphanhood and its prevention in the territorial community of the city: interdepartmental interaction of community subjects]. Education and sciencel, vol. 1 (168). pp. 53–65 (in Ukrainian).

Pavelkiv V.R., Malakhova O.V. (2021) Sotsialna depryvatsiia yak chynnyk formuvannia deviantnoi povedinky u pidlitkiv [Social deprivation as a factor in the formation of deviant behavior in adolescents]. Psychology: reality and prospects. No. 16. pp. 156-165 (in Ukrainian).

Poltoratska T. (2010) Psykholohichni osoblyvosti osobystisnykh perezhyvan ditei-syrit [Psychological features of personal experiences of orphans]. Bulletin of the student scientific society, vol. 6. pp. 240-243 [in Ukrainian].

Dictionary of terms and concepts of modern education (2020) Сomp. L. M. Mykhaylova, O. V. Pagava, O. V. Pronina. Severodonetsk, 194 p. (in Ukrainian).

Slyusar L. I. (2015) Suchasnyi stan problemy sotsialnoho syritstva v Ukraini ta shliakhy yii vyrishennia [The current state of the problem of social orphanhood in Ukraine and ways to solve it]. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, vol. 5 (109). pp. 468-477 (in Ukrainian).

Завантаження

Номер

Розділ

Статті