Розвиток понятійно-категоріального апарату крос-культурної компетентності

Автор(и)

  • S. V. Yashnyk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • O. M. Turitsyna Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(2).2023.156-162

Анотація

Питанням ефективної взаємодії між представниками різних культур займалися багато дослідників. Така увага викликана зростаючою тенденцією до глобалізації, оскільки це означає збільшення кількості контактів у багатьох публічних сферах, таких як міжнародна політика, бізнес, торгівля, освіта та багато інших. Розроблено різні підходи до визначення та концептуалізації міжкультурної компетентності, її компонентів та їх співвідношення. Отже, проаналізувати поняття та структуру міжкультурної компетентності є метою даного дослідження. Для досягнення поставленої мети було проаналізовано відмінності в теоретичних визначеннях і концептуалізації структури міжкультурної компетентності. Розглянуто узагальнення його компонентів і зроблено висновки про співвідношення цих компонентів та  як вони впливають і на поведінку, дії та результати. Запропоновано поняття крос-культурної компетентності. У різних джерелах подібні конструкції позначалися досить різною термінологією. Проте на основі численних досліджень стало можливим структурувати концепцію міжкультурної компетентності, яка показує співвідношення когнітивних знань, здібностей, установок, особистісних рис і ключових навичок, важливих під час міжкультурного спілкування. Культурний досвід і знання іноземної мови також сприяють міжкультурній ефективності, яка вимірюється відповідно до зовнішніх і внутрішніх результатів.

Посилання

Abbe, A., Gulick, L. M., & Herman, J. L. (2007). Cross-cultural competence in Army leaders: A conceptual and empirical foundation. Arlington, VA: US Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences.

Abe, H., & Wiseman, R. (1983). A cross-cultural confirmation of the dimensions of intercultural effectiveness. International Journal of Intercultural Relations, 7, 53-67.

Ang, S., Van Dyne, L., & Koh, C. K. S. (2006). Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Group & Organization Management, 31, 100-123.

Aririguzoh, S. (2022). Communication competencies, culture and SDGs: effective processes to cross-cultural communication. Humanit Soc Sci Commun 9, 96 https://doi.org/10.1057/s41599-022-01109-4

Black, J.S., M. Mendenhall & G. Oddou (1991). Toward a Comprehensive Model of International Adjustment: An Integration of Multiple Theoretical Perspectives. Academy of Management Review, 16(2), 292-317.;

Chen, G. M., & Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3, 1-15.

Deardorff, D. K. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241–266.

Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press.

Gabrenya Jr, W. K., Moukarzel, R. G., Pomerance, M. H., Griffith, H., & Deaton, J. (2011). A validation study of the Defense Language Office Framework for Cross-cultural Competence. Technical report, Defense Equal Opportunity Management Institute

Harrison, J. K., Chadwick, M. & Scales, M. (1996). The relationship between cross-cultural adjustment and the personality variables of self-efficacy and self-monitoring. International Journal of Intercultural Relations 20, 167–185.

Hong, Y-y., Fang, Y., Yang, Y., & Phua, D. (2013). Cultural attachment-A new theory and method to understand cross-cultural competence. Journal of Cross-Cultural Psychology, 44.

Lawrence Dyche, & Luis H. Zayas, Ph.D. Clinical Social Work Journal (2001), 29(3) Cross-Cultural Empathy and Training the Contemporary Psychotherapist

Raj Aggarwal & Yinglu Wu (2021) Cross-Cultural Competence Development for Business Students, Journal of Teaching in International Business, 32:2, 103-108, DOI: 10.1080/08975930.2021.1987021

Shaffer, M. A., Harrison, D. A., Gregersen, H., Black, J. S., & Ferzandi, L. A. (2006). You can take it with you: individual differences and expatriate effectiveness. Journal of Applied psychology, 91(1), 109. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.1.109

Van der Zee, K. I., & van Oudenhoven, J. P. (2001). The Multicultural Personality Questionnaire: Reliability and validity of self and other ratings of multicultural effectiveness. Journal of Research in Personality, 35, 278-288.

Wilson, J., Ward, C., & Fischer, R. (2013). Beyond culture learning theory: What can personality tell us about cultural competence. Journal of Cross-Cultural Psychology, 44

Завантаження

Номер

Розділ

Статті