Детермінувальні причини академічної недоброчесності в освітньо-науковому середовищі

Автор(и)

  • O. V. Shynkaruk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(3).2023.151-162

Анотація

У статті здійснено аналіз детермінувальних причин академічної недоброчесності в освітньо-науковому процесі. Виокремлено чотири рівні таких чинників, зокрема загальноцивілізаційні (розвиток технологій, в тому числі штучного інтелекту, де залучено значний кадровий і матеріальний ресурс; низький морально-духовний розвиток населення, що обумовлений превалюванням матеріальних цінностей та функціонування системи освіти спрямованої на передачу знань здобувачам і недостатня увага до формування ціннісного світогляду); загальнонаціональні (недостатня сформованість репутаційної культури в суспільстві, коли репутація не є одним із найважливіших критеріїв оцінки окремого фахівця чи організації, а орієнтація на формальні, часто кількісні показники; толерантне ставлення до списування, запозичення чужих текстів та ідей без належного оформлення; існуюча практика імітації та фальсифікації наукових досліджень та розробок; зміна вимог до претендентів на наукові ступені та вчені звання без забезпечення механізмів матеріальної підтримки здобувачів і молодих науковців; відсутність реальних покарань за порушення норм академічної доброчесності); інституційні (формальні вимоги у закладах освіти і наукових установах щодо дотримання норм академічної доброчесності; відсутність дієвих механізмів контролю за дотриманням академічної доброчесності учасниками освітнього і наукового процесу; недостатній рівень матеріального забезпечення освітнього процесу та наукових досліджень; перевантаження здобувачів, наукових і науково-педагогічних працівників різними видами робіт і зайнятості); особистісні (недостатня вмотивованість до навчання чи праці; потреба у високих досягненнях не підкріплена достатнім рівнем культури та моральних якостей; недостатнє розуміння здобувачами важливості дотримання норм академічної доброчесності та зв’язку із власною конкурентоздатністю на ринку праці; недостатня поінформованість, не знання норм і правил академічної доброчесності; переслідування корисних мотивів, наприклад збагачення, отримання вищого соціального статусу, схвалення тощо).

Посилання

Sulima Ye., Dienizhna S. (2020) Akademichna dobrochesnist: etychne ta normatyvno-pravove rehuliuvannia v universytetskomu spivtovarystvi. [Academic integrity: ethical and regulatory regulation in the university community] Universytety i liderstvo. No 2 (10). Рр. 120–141. [in Ukrainian]

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” № 2145-VIII [Law of Ukraine about Education no. 2145-VIII] (2017, September 5). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed 17 July 2023). [in Ukrainian]

V. T. Busel (2005) Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpin: Perun,. VIII. 1728 p. [in Ukrainian]

Zakon Ukrainy “Pro avtorske pravo i sumizhni prava” № 2811-IX [Law of Ukraine about copyright and related rights no. 2811-IX]. (2022, December 1). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20?find=1&text=%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D1%96%D0%B0%D1%82#w1_1. (accessed 17 July 2023). [in Ukrainian]

Shtefan A.S. (2016) Naukovyi plahiat: spivvidnoshennia vykorystannia idei ta formy vyrazhennia tvoru. [Scientific plagiarism: the relationship between the use of an idea and the form of expression of a work] Teoriia i praktyka intelektualnoi vlasnosti. No 4. Pp. 68–79. [in Ukrainian]

Stan i problemy borotby z plahiatom v ukrainskii osviti (2017) [State and problems of combating plagiarism in Ukrainian education]: Analitychna zapyska Natsionalnoho instytutu stratehichnykh doslidzhen. Retrieved from: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/stan-i-problemi-borotbi-z-plagiatom-v-ukrainskiy-osviti (accessed 17 July 2023). [in Ukrainian]

L. M. Mykhailova, O. V. Pahava, O. V. Pronina (2020). Slovnyk terminiv i poniat suchasnoi osvity [Dictionary of terms and concepts of modern education]. Sievierodonetsk, 194 pp. [in Ukrainian]

Ievsieieva H. P., Savytskyi M. V. (2021) Realizatsiia normatyvno-pravovykh zasad akademichnoi dobrochesnosti u PDAB: zdobutky ta perspektyvy. [Implementation of normative and legal principles of academic integrity in PDAB: achievements and prospects] Ukrainskyi zhurnal budivnytstva ta arkhitektury. No 1(001). Pp. 132–146. [in Ukrainian]

Buiak B. (2016) Pravovi aspekty akademichnoi chesnosti ta borotby iz plahiatom. Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu. [Legal aspects of academic honesty and the fight against plagiarism] / Mizhnarod. blahod. Fond “Mizhnarod. fond. doslidzh. osvit. polityky”; za zah. red. T.V.Finikova, A.Ie.Artiukhova. Kyiv : Takson, Pp. 133–150. [in Ukrainian]

Dehtiarova I. (2016) Vplyv akademichnoi dobrochesnosti na instytutsiinu praktyku ukrainskoi vyshchoi shkoly. [The influence of academic integrity on the institutional practice of Ukrainian higher education] Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu. // Mizhnarod. blahod. Fond “Mizhnarod. fond. doslidzh. osvit. polityky”; za zah. red. T.V. Finikova, A.Ie. Artiukhova. Kyiv : Takson. Pp. 197–212. [in Ukrainian]

Riabenko M. I. (2020) Prychyny pravoporushen akademichnoi dobrochesnosti v zakladakh vyshchoi osvity. [Reasons for violations of academic integrity in institutions of higher education] Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky. No 3 (36). Ch. II. Pp. 110–115. [in Ukrainian]

Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy “Shchodo rekomendatsii z akademichnoi dobrochesnosti dlia zakladiv vyshchoi osvity” № 1/9-650 [Letter from the Ministry of Education and Science of Ukraine Regarding academic integrity recommendations for institutions of higher education no. 1/9-650]. (2018, October 23). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-650729-18#Text (accessed 17 July 2023). [in Ukrainian]

Suprun, D. (2019). Modernizatsiia zmistu profesiinoi pidhotovky psykholohiv v haluzi spetsialnoi osvity (monohrafiia) [Modernization of the content of psychologists’ professional training in the field of special education: a monograph]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. 492 pp. [in Ukrainian]

Завантаження

Опубліковано

2023-12-11

Номер

Розділ

Статті