Детермінувальні причини академічної недоброчесності в освітньо-науковому середовищі
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(3).2023.151-162Анотація
У статті здійснено аналіз детермінувальних причин академічної недоброчесності в освітньо-науковому процесі. Виокремлено чотири рівні таких чинників, зокрема загальноцивілізаційні (розвиток технологій, в тому числі штучного інтелекту, де залучено значний кадровий і матеріальний ресурс; низький морально-духовний розвиток населення, що обумовлений превалюванням матеріальних цінностей та функціонування системи освіти спрямованої на передачу знань здобувачам і недостатня увага до формування ціннісного світогляду); загальнонаціональні (недостатня сформованість репутаційної культури в суспільстві, коли репутація не є одним із найважливіших критеріїв оцінки окремого фахівця чи організації, а орієнтація на формальні, часто кількісні показники; толерантне ставлення до списування, запозичення чужих текстів та ідей без належного оформлення; існуюча практика імітації та фальсифікації наукових досліджень та розробок; зміна вимог до претендентів на наукові ступені та вчені звання без забезпечення механізмів матеріальної підтримки здобувачів і молодих науковців; відсутність реальних покарань за порушення норм академічної доброчесності); інституційні (формальні вимоги у закладах освіти і наукових установах щодо дотримання норм академічної доброчесності; відсутність дієвих механізмів контролю за дотриманням академічної доброчесності учасниками освітнього і наукового процесу; недостатній рівень матеріального забезпечення освітнього процесу та наукових досліджень; перевантаження здобувачів, наукових і науково-педагогічних працівників різними видами робіт і зайнятості); особистісні (недостатня вмотивованість до навчання чи праці; потреба у високих досягненнях не підкріплена достатнім рівнем культури та моральних якостей; недостатнє розуміння здобувачами важливості дотримання норм академічної доброчесності та зв’язку із власною конкурентоздатністю на ринку праці; недостатня поінформованість, не знання норм і правил академічної доброчесності; переслідування корисних мотивів, наприклад збагачення, отримання вищого соціального статусу, схвалення тощо).
Посилання
Sulima Ye., Dienizhna S. (2020) Akademichna dobrochesnist: etychne ta normatyvno-pravove rehuliuvannia v universytetskomu spivtovarystvi. [Academic integrity: ethical and regulatory regulation in the university community] Universytety i liderstvo. No 2 (10). Рр. 120–141. [in Ukrainian]
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” № 2145-VIII [Law of Ukraine about Education no. 2145-VIII] (2017, September 5). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed 17 July 2023). [in Ukrainian]
V. T. Busel (2005) Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpin: Perun,. VIII. 1728 p. [in Ukrainian]
Zakon Ukrainy “Pro avtorske pravo i sumizhni prava” № 2811-IX [Law of Ukraine about copyright and related rights no. 2811-IX]. (2022, December 1). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20?find=1&text=%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D1%96%D0%B0%D1%82#w1_1. (accessed 17 July 2023). [in Ukrainian]
Shtefan A.S. (2016) Naukovyi plahiat: spivvidnoshennia vykorystannia idei ta formy vyrazhennia tvoru. [Scientific plagiarism: the relationship between the use of an idea and the form of expression of a work] Teoriia i praktyka intelektualnoi vlasnosti. No 4. Pp. 68–79. [in Ukrainian]
Stan i problemy borotby z plahiatom v ukrainskii osviti (2017) [State and problems of combating plagiarism in Ukrainian education]: Analitychna zapyska Natsionalnoho instytutu stratehichnykh doslidzhen. Retrieved from: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/stan-i-problemi-borotbi-z-plagiatom-v-ukrainskiy-osviti (accessed 17 July 2023). [in Ukrainian]
L. M. Mykhailova, O. V. Pahava, O. V. Pronina (2020). Slovnyk terminiv i poniat suchasnoi osvity [Dictionary of terms and concepts of modern education]. Sievierodonetsk, 194 pp. [in Ukrainian]
Ievsieieva H. P., Savytskyi M. V. (2021) Realizatsiia normatyvno-pravovykh zasad akademichnoi dobrochesnosti u PDAB: zdobutky ta perspektyvy. [Implementation of normative and legal principles of academic integrity in PDAB: achievements and prospects] Ukrainskyi zhurnal budivnytstva ta arkhitektury. No 1(001). Pp. 132–146. [in Ukrainian]
Buiak B. (2016) Pravovi aspekty akademichnoi chesnosti ta borotby iz plahiatom. Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu. [Legal aspects of academic honesty and the fight against plagiarism] / Mizhnarod. blahod. Fond “Mizhnarod. fond. doslidzh. osvit. polityky”; za zah. red. T.V.Finikova, A.Ie.Artiukhova. Kyiv : Takson, Pp. 133–150. [in Ukrainian]
Dehtiarova I. (2016) Vplyv akademichnoi dobrochesnosti na instytutsiinu praktyku ukrainskoi vyshchoi shkoly. [The influence of academic integrity on the institutional practice of Ukrainian higher education] Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu. // Mizhnarod. blahod. Fond “Mizhnarod. fond. doslidzh. osvit. polityky”; za zah. red. T.V. Finikova, A.Ie. Artiukhova. Kyiv : Takson. Pp. 197–212. [in Ukrainian]
Riabenko M. I. (2020) Prychyny pravoporushen akademichnoi dobrochesnosti v zakladakh vyshchoi osvity. [Reasons for violations of academic integrity in institutions of higher education] Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky. No 3 (36). Ch. II. Pp. 110–115. [in Ukrainian]
Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy “Shchodo rekomendatsii z akademichnoi dobrochesnosti dlia zakladiv vyshchoi osvity” № 1/9-650 [Letter from the Ministry of Education and Science of Ukraine Regarding academic integrity recommendations for institutions of higher education no. 1/9-650]. (2018, October 23). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-650729-18#Text (accessed 17 July 2023). [in Ukrainian]
Suprun, D. (2019). Modernizatsiia zmistu profesiinoi pidhotovky psykholohiv v haluzi spetsialnoi osvity (monohrafiia) [Modernization of the content of psychologists’ professional training in the field of special education: a monograph]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. 492 pp. [in Ukrainian]
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).