Внутрішня система забезпечення академічної доброчесності у закладах вищої освіти

Автор(и)

  • O. V. Shynkaruk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog14(4).2023.134-147

Анотація

Інтеграція вітчизняної системи вищої освіти до європейського освітнього простору обумовила запровадження у практику закладів вищої освіти системи дотримання стандартів академічної доброчесності. На законодавчому рівні прийнято Нову редакцію Закону України «Про вищу освіту» (2017). Важливим детермінуючим фактором запровадження системи дотримання етичних норм у вітчизняних закладах вищої освіти стала діяльність Національної агенції із забезпечення якості вищої освіти, що із 2019 року розпочала акредитацію освітніх програм, у процесі якої необхідно розкрити практику і процедури дотримання академічної доброчесності учасниками освітнього процесу. У жовтні 2019 року Національною агенцією затверджено «Рекомендації для закладів вищої освіти щодо розробки та впровадження університетської системи забезпечення академічної доброчесності» на основі кращих європейських і вітчизняних практик. Контент аналіз даних Рекомендацій свідчить, що університетська система забезпечення академічної доброчесності складається із таких складових: 1) нормативна база (Кодекси, Положення); 2) структурні підрозділи та уповноважені комісії (Комісії, Групи сприяння); 3) інформаційна база (сайти, рубрики, інформаційні та методичні матеріали); 4) інструменти впровадження принципів академічної доброчесності в освітню і наукову діяльність університету (підвищення кваліфікації, онлайн курси, лекції та тренінги, інформаційно-консультативний супровід); 5) інструменти контролю дотримання академічної доброчесності в освітній і науковій діяльності (анкетування учасників освітньо-наукового процесу, перевірка робіт на наявність ознак академічного плагіату).

Посилання

Bashkir, O. (2021). Reali-zatsiia pryntsypiv akademichnoi do-brochesnosti v zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Implementation of the principles of academic integrity in higher education institutions in Ukraine]. Osvitolohichnyi dyskurs, 2(33), 77–90.

Brui, O., Savenkova, L., & Chukanova, S. (2019). Profil kompetent-nostei bibliotekariv z akademichnoi do-brochesnosti: rekomendatsii [Competency profile of librarians in academic integrity: recommendations]. Kyiv: Ukrainska bibli-otechna asotsiatsiia. URL: https://ula.org.ua/images/uba_document/publications/AI_Profil_2019.pdf

Vizniuk, V. V. (2021). Vplyv akademichnoi dobrochesnosti na soft skills maibutnoho pedahoha pid chas vy-konannia doslidnytskoi roboty [The impact of academic integrity on the soft skills of future educators during research work]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho univer-sytetu imeni K. D. Ushynskoho, 4(137), 16–25.

Hrytsaienko, L. M. (2020). Pryntsypy akademichnoi dobrochesnosti v systemi vnutrishnoho zabezpechennia yakosti osvity [Principles of academic in-tegrity in the system of internal quality assurance in education]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 77, 63–67.

Dobko, T., Turchynovskyi, V. (2016). Akademichna kultura ta do-brochesnist, yak sotsialnyi kapital suchas-noho universytetu [Academic culture and integrity as social capital of the modern university]. U T.V. Finikova, & A.Ie. Ar-tiukhova (Red.), Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu (s. 37–52). Kyiv: Takson.

Yevsieieva, H. P., & Savyt-skyi, M. V. (2021). Realizatsiia normatyv-no-pravovykh zasad akademichnoi do-brochesnosti u PDAB: zdobutky ta per-spektyvy [Implementation of regulatory and legal principles of academic integrity in the PDAB: achievements and pro-spects]. Ukrainskyi zhurnal budivnytstva ta arkhitektury, 1(001), 132–146.

Zinchenko, V. (2020). Akad-emichna dobrochesnist yak osnova suchasnoho protsesu [Academic integrity as the foundation of the modern process]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 31(3), 198–205.

Melnychenko, A. (2016). Kodeks chesti yak instrument dotrymannia akademichnoi chesnosti naukovtsia i osvi-tianyna [Code of Ethics as a Tool for Up-holding Academic Integrity for Research-ers and Educators]. U T.V. Finikova, & A.Ie. Artiukhova (Red.), Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku uni-versytetu (s. 171–182). Kyiv: Takson.

Metodychni rekomendatsii dlia zakladiv vyshchoi osvity z pidtrymky pryntsypiv akademichnoi dobrochesnosti [Guidelines for Higher Education Institu-tions to Support the Principles of Academ-ic Integrity]. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjxvPGwnIH-AhVRzIsKHSlJDkkQFnoECAs-QAQ&url=https%3A%2F%2Facademiq.org.ua%2Fwp-con-tent%2Fuploads%2F2021%2F07%2FMetodychni-rekomendatsiyi-dlya-serednih-shkil-1-1.pdf&usg=AOvVaw33C1zeJuAAh91G5HS9FfN4

Monitorynh vprovadzhennia rekomendatsii OESR shchodo do-brochesnosti v systemi osvity Ukrainy [Monitoring the Implementation of OECD Recommendations on Integrity in the Ed-ucation System of Ukraine]. Analitychnyi zvit. / O. Zaplotynska ta in. (2019). Kyiv. URL: https://www.skeptic.in.ua/oecd-integrity-monitoring/

Normatyvni dokumenty shchodo akademichnoi dobrochesnosti [Regulatory Documents Regarding Aca-demic Integrity]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. URL: https://naqa.gov.ua/

Olkhovyk, M., & Lilik, O. (2022). Diahnostyka rivnia sformovanosti kultury akademichnoi dobrochesnosti mai-butnikh uchyteliv [Assessment of the Lev-el of Formation of Academic Integrity Cul-ture among Future Teachers]. Tendentsii rozvytku vyshchoi osvity ta pedahohichnoi nauky. Seriia: Pedahohichni nauky, 18(174), 81–86.

Poliakova, H., Lola, Yu., & Pochuieva, O. (2019). Uprovadzhennia, monitorynh ta otsinka akademichnoi do-brochesnosti v zakladakh vyshchoi osvity [Implementation, Monitoring, and As-sessment of Academic Integrity in Higher Education Institutions]. Innovatsiina peda-hohika, 2, 149–156. Odesa.

Pro vyshchu osvitu [About Higher Education]: Zakon Ukrainy vid lyp-nia 2014 roku № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18?find=1&text=%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE%D1%87%D0%B5%D1%81#w1_2

Rekomendatsii dlia ekspertiv iz rozghliadu vnutrishnoi polityky i protsedur zabezpechennia akademichnoi dobrochesnosti ta zovnishnoi otsinky yikh yakosti [Recommendations for Experts on Reviewing Internal Policies and Proce-dures Ensuring Academic Integrity and Evaluating their Quality]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. URL: https://naqa.gov.ua/

Riabenko, M.I. (2020). Orhany upravlinnia zakladom vyshchoi osvity yak subiekty profilaktyky porushen akademichnoi dobrochesnosti [Manage-ment Bodies of Higher Education Institu-tions as Entities in the Prevention of Aca-demic Integrity Violations]. Innovatsiina pedahohika, 20(2), 119–122.

Skidan, V., Romaniuk, Ye., & Yefimchuk, H. (2018). Do pytannia vprovadzhennia pryntsypiv akademichnoi dobrochesnosti v osvitnii protses [On the Implementation of Academic Integrity Principles in the Educational Process]. Mizhvuzivskyi zbirnyk «Naukovi notatky», 64, 206–210. Lutsk.

Slobodianiuk, O. (2019). Do pytannia akademichnoi dobrochesnosti u vyshchii osviti: pohliad ekspertiv SShA ta Ukrainy [On the Matter of Academic Integ-rity in Higher Education: A Perspective from Experts in the USA and Ukraine]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, inno-vatsiini tekhnolohii, 8(92), 23–33.

Slobodianiuk, O. M. (2021). Akademichna dobrochesnist u vyshchii osviti Ukrainy: osoblyvosti vprovadzhennia ta tendentsii rozvytku [Academic Integrity in Higher Education in Ukraine: Features of Implementation and Development Trends]. Pedahohika XXI stolittia: suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku: kolektyvna monohrafiia (s. 388–414). Lviv-Torun: Liha-Pres.

Sopova, D. O. (2020). Akademichna chesnist yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhiv-tsiv v universytetakh Yevropeiskoho Soiuzu [Academic Honesty as a Compo-nent of Professional Training for Future Specialists in European Union Universi-ties] (Dys. d-ra filosofii z pedahohiky, 011). Kyiv, 228 s.

Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and Recommendations for Quality Assurance in the European Higher Education Area]. Kyiv: TOV “TsS”, 2015. 32 c.

Sulima, Ye., & Dienizhna, S. (2020). Akademichna dobrochesnist: et-ychne ta normatyvno-pravove rehuliuvan-nia v universytetskomu spivtovarystvi [Ac-ademic Integrity: Ethical and Legal Regu-lation in the University Community]. Uni-versytety i liderstvo, 2(10), 120–141.

Tkachenko, V., & Kozheki-na, L. (2017). Dosvid zastosuvannia metodu kontent-analizu do doslidzhennia praktyk akademichnoi dobrochesnosti v ukrainskykh VNZ [Experience of Applying Content Analysis Method to Study Prac-tices of Academic Integrity in Ukrainian Higher Education Institutions]. Osvitnia analityka Ukrainy, 1(1), 55–69.

Shekeneva, V.I. (2018). Bib-lioteka zakladu vyshchoi osvity – oseredok formuvannia kultury akademichnoi do-brochesnosti [The Library of Higher Edu-cation Institution as a Hub for Cultivating Academic Integrity Culture]. Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsional-noho universytetu imeni Ivana Ohiienka, 5, 192-196.

Завантаження

Номер

Розділ

Статті