Внутрішня система забезпечення академічної доброчесності у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog14(4).2023.134-147Анотація
Інтеграція вітчизняної системи вищої освіти до європейського освітнього простору обумовила запровадження у практику закладів вищої освіти системи дотримання стандартів академічної доброчесності. На законодавчому рівні прийнято Нову редакцію Закону України «Про вищу освіту» (2017). Важливим детермінуючим фактором запровадження системи дотримання етичних норм у вітчизняних закладах вищої освіти стала діяльність Національної агенції із забезпечення якості вищої освіти, що із 2019 року розпочала акредитацію освітніх програм, у процесі якої необхідно розкрити практику і процедури дотримання академічної доброчесності учасниками освітнього процесу. У жовтні 2019 року Національною агенцією затверджено «Рекомендації для закладів вищої освіти щодо розробки та впровадження університетської системи забезпечення академічної доброчесності» на основі кращих європейських і вітчизняних практик. Контент аналіз даних Рекомендацій свідчить, що університетська система забезпечення академічної доброчесності складається із таких складових: 1) нормативна база (Кодекси, Положення); 2) структурні підрозділи та уповноважені комісії (Комісії, Групи сприяння); 3) інформаційна база (сайти, рубрики, інформаційні та методичні матеріали); 4) інструменти впровадження принципів академічної доброчесності в освітню і наукову діяльність університету (підвищення кваліфікації, онлайн курси, лекції та тренінги, інформаційно-консультативний супровід); 5) інструменти контролю дотримання академічної доброчесності в освітній і науковій діяльності (анкетування учасників освітньо-наукового процесу, перевірка робіт на наявність ознак академічного плагіату).
Посилання
Bashkir, O. (2021). Reali-zatsiia pryntsypiv akademichnoi do-brochesnosti v zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Implementation of the principles of academic integrity in higher education institutions in Ukraine]. Osvitolohichnyi dyskurs, 2(33), 77–90.
Brui, O., Savenkova, L., & Chukanova, S. (2019). Profil kompetent-nostei bibliotekariv z akademichnoi do-brochesnosti: rekomendatsii [Competency profile of librarians in academic integrity: recommendations]. Kyiv: Ukrainska bibli-otechna asotsiatsiia. URL: https://ula.org.ua/images/uba_document/publications/AI_Profil_2019.pdf
Vizniuk, V. V. (2021). Vplyv akademichnoi dobrochesnosti na soft skills maibutnoho pedahoha pid chas vy-konannia doslidnytskoi roboty [The impact of academic integrity on the soft skills of future educators during research work]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho univer-sytetu imeni K. D. Ushynskoho, 4(137), 16–25.
Hrytsaienko, L. M. (2020). Pryntsypy akademichnoi dobrochesnosti v systemi vnutrishnoho zabezpechennia yakosti osvity [Principles of academic in-tegrity in the system of internal quality assurance in education]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 77, 63–67.
Dobko, T., Turchynovskyi, V. (2016). Akademichna kultura ta do-brochesnist, yak sotsialnyi kapital suchas-noho universytetu [Academic culture and integrity as social capital of the modern university]. U T.V. Finikova, & A.Ie. Ar-tiukhova (Red.), Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu (s. 37–52). Kyiv: Takson.
Yevsieieva, H. P., & Savyt-skyi, M. V. (2021). Realizatsiia normatyv-no-pravovykh zasad akademichnoi do-brochesnosti u PDAB: zdobutky ta per-spektyvy [Implementation of regulatory and legal principles of academic integrity in the PDAB: achievements and pro-spects]. Ukrainskyi zhurnal budivnytstva ta arkhitektury, 1(001), 132–146.
Zinchenko, V. (2020). Akad-emichna dobrochesnist yak osnova suchasnoho protsesu [Academic integrity as the foundation of the modern process]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 31(3), 198–205.
Melnychenko, A. (2016). Kodeks chesti yak instrument dotrymannia akademichnoi chesnosti naukovtsia i osvi-tianyna [Code of Ethics as a Tool for Up-holding Academic Integrity for Research-ers and Educators]. U T.V. Finikova, & A.Ie. Artiukhova (Red.), Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku uni-versytetu (s. 171–182). Kyiv: Takson.
Metodychni rekomendatsii dlia zakladiv vyshchoi osvity z pidtrymky pryntsypiv akademichnoi dobrochesnosti [Guidelines for Higher Education Institu-tions to Support the Principles of Academ-ic Integrity]. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjxvPGwnIH-AhVRzIsKHSlJDkkQFnoECAs-QAQ&url=https%3A%2F%2Facademiq.org.ua%2Fwp-con-tent%2Fuploads%2F2021%2F07%2FMetodychni-rekomendatsiyi-dlya-serednih-shkil-1-1.pdf&usg=AOvVaw33C1zeJuAAh91G5HS9FfN4
Monitorynh vprovadzhennia rekomendatsii OESR shchodo do-brochesnosti v systemi osvity Ukrainy [Monitoring the Implementation of OECD Recommendations on Integrity in the Ed-ucation System of Ukraine]. Analitychnyi zvit. / O. Zaplotynska ta in. (2019). Kyiv. URL: https://www.skeptic.in.ua/oecd-integrity-monitoring/
Normatyvni dokumenty shchodo akademichnoi dobrochesnosti [Regulatory Documents Regarding Aca-demic Integrity]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. URL: https://naqa.gov.ua/
Olkhovyk, M., & Lilik, O. (2022). Diahnostyka rivnia sformovanosti kultury akademichnoi dobrochesnosti mai-butnikh uchyteliv [Assessment of the Lev-el of Formation of Academic Integrity Cul-ture among Future Teachers]. Tendentsii rozvytku vyshchoi osvity ta pedahohichnoi nauky. Seriia: Pedahohichni nauky, 18(174), 81–86.
Poliakova, H., Lola, Yu., & Pochuieva, O. (2019). Uprovadzhennia, monitorynh ta otsinka akademichnoi do-brochesnosti v zakladakh vyshchoi osvity [Implementation, Monitoring, and As-sessment of Academic Integrity in Higher Education Institutions]. Innovatsiina peda-hohika, 2, 149–156. Odesa.
Pro vyshchu osvitu [About Higher Education]: Zakon Ukrainy vid lyp-nia 2014 roku № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18?find=1&text=%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE%D1%87%D0%B5%D1%81#w1_2
Rekomendatsii dlia ekspertiv iz rozghliadu vnutrishnoi polityky i protsedur zabezpechennia akademichnoi dobrochesnosti ta zovnishnoi otsinky yikh yakosti [Recommendations for Experts on Reviewing Internal Policies and Proce-dures Ensuring Academic Integrity and Evaluating their Quality]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. URL: https://naqa.gov.ua/
Riabenko, M.I. (2020). Orhany upravlinnia zakladom vyshchoi osvity yak subiekty profilaktyky porushen akademichnoi dobrochesnosti [Manage-ment Bodies of Higher Education Institu-tions as Entities in the Prevention of Aca-demic Integrity Violations]. Innovatsiina pedahohika, 20(2), 119–122.
Skidan, V., Romaniuk, Ye., & Yefimchuk, H. (2018). Do pytannia vprovadzhennia pryntsypiv akademichnoi dobrochesnosti v osvitnii protses [On the Implementation of Academic Integrity Principles in the Educational Process]. Mizhvuzivskyi zbirnyk «Naukovi notatky», 64, 206–210. Lutsk.
Slobodianiuk, O. (2019). Do pytannia akademichnoi dobrochesnosti u vyshchii osviti: pohliad ekspertiv SShA ta Ukrainy [On the Matter of Academic Integ-rity in Higher Education: A Perspective from Experts in the USA and Ukraine]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, inno-vatsiini tekhnolohii, 8(92), 23–33.
Slobodianiuk, O. M. (2021). Akademichna dobrochesnist u vyshchii osviti Ukrainy: osoblyvosti vprovadzhennia ta tendentsii rozvytku [Academic Integrity in Higher Education in Ukraine: Features of Implementation and Development Trends]. Pedahohika XXI stolittia: suchasnyi stan ta tendentsii rozvytku: kolektyvna monohrafiia (s. 388–414). Lviv-Torun: Liha-Pres.
Sopova, D. O. (2020). Akademichna chesnist yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhiv-tsiv v universytetakh Yevropeiskoho Soiuzu [Academic Honesty as a Compo-nent of Professional Training for Future Specialists in European Union Universi-ties] (Dys. d-ra filosofii z pedahohiky, 011). Kyiv, 228 s.
Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and Recommendations for Quality Assurance in the European Higher Education Area]. Kyiv: TOV “TsS”, 2015. 32 c.
Sulima, Ye., & Dienizhna, S. (2020). Akademichna dobrochesnist: et-ychne ta normatyvno-pravove rehuliuvan-nia v universytetskomu spivtovarystvi [Ac-ademic Integrity: Ethical and Legal Regu-lation in the University Community]. Uni-versytety i liderstvo, 2(10), 120–141.
Tkachenko, V., & Kozheki-na, L. (2017). Dosvid zastosuvannia metodu kontent-analizu do doslidzhennia praktyk akademichnoi dobrochesnosti v ukrainskykh VNZ [Experience of Applying Content Analysis Method to Study Prac-tices of Academic Integrity in Ukrainian Higher Education Institutions]. Osvitnia analityka Ukrainy, 1(1), 55–69.
Shekeneva, V.I. (2018). Bib-lioteka zakladu vyshchoi osvity – oseredok formuvannia kultury akademichnoi do-brochesnosti [The Library of Higher Edu-cation Institution as a Hub for Cultivating Academic Integrity Culture]. Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsional-noho universytetu imeni Ivana Ohiienka, 5, 192-196.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).