Краса, символізм та алегоризм у середньовічній естетиці
Abstract
Розглянуто окремі питання естетичної теорії, які були розроблені у середньовічний період європейської культури. У даній роботі покладається за мету простежити взаємозв’язок середньовічної ментальності з категорією краси та поняттями символізму й алегоризму. Середньовічні автори розробили своєрідні концепції краси, обґрунтувавши її вияв у чуттєвому світі проекцією божественного. Семіотичне багатство середньовічного світу розуміється як вияв метафізичного явлення.
References
Tatarkevich, V. (1962). IstorIya estetiki. II. SerednovIchna estetika. Vrotslav, 9 // Tsit.za: Byichkov, V.V. (1981). Estetika pozdney antichnosti (II-III vv.). Nauka, 325.
Kagan, M.S. (1997). Estetika kak filosofskaya nauka. [Aesthetics as a philosophical science] Petropolis, 544.
Heyzinga, Y. (1995). Osen Srednevekovya. [The Autumn of the Middle Ages] Progress-Kultura, 413.
Eko, U. (2014). Iskusstvo i krasota v srednevekovoy estetike. [Art and beauty in medieval aesthetics] AST: CORPUS, 352.
Byichkov, V.V. (1981). Estetika pozdney antichnosti [Aesthetics of late antiquity] (II-III vv.). Nauka, 325.
Le Goff, Zh.(2014). Rozhdenie Evropyi. [The birth of Europe] Aleksandriya, 398.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).