Проектування тестового екзамену для підсумкового оцінювання з вищої математики (аспект створення тестових завдань)
Abstract
У статті досліджується метод тестування, який відповідає критеріям якості освіти та Державним стандартам вищої освіти підготовки фахівців. Наведено технологію конструювання тесту, таксономію цілей навчання за Блумом, удосконалену Л.Андерсоном і Д. Кратволем. Метою статті є аналіз форматів тестових завдань, відповідно до освітніх цілей. Охарактеризовано багатовибіркові закриті тестові завдання та відкриті тестові завдання на надання короткої відповіді та розширеної відповіді. Наведені приклади створення умов тестових завдань в залежності від таксономій. Результатом дослідження є вибір форматів тестових завдань для предметного тестового екзамену з вищої математики.References
Mehrens W.A., Lehman I.J. Measurement and evaluation in education and psychology, (3rd edition). - New York: Holt; Rinehart &Winston, 1991. – 592 р.
Основи педагогічного оцінювання. Частина І. Теорія., навчально-методичні та ін-формаційно-довідкові матеріали для педагогічних працівників / Агрусті Г., Артемчук Л., Булах І., Вілмут Д., Лукіна Т., Мруга М. – К.: Майстер-клас, 2005. – 94 с.
Anderson, L. & Krathwohl, D. R. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessin: A re-vision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. –New York: Longman, 2001, 263 р.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).