Ноосферне мислення та екологічна культура студентів університетів як умова забезпечення сталого розвитку

Authors

  • N. О. Terentieva
  • S. V. Yashnyk

Abstract

У статті репрезентується ідея, що університети як центри формування нового ноосферного (екологічного) мислення, ноосферної свідомості виконують ще одну функцію центру підготовки фахівців із забезпечення сталого розвитку суспільства. Університет розглядається як осередок формування людини, яка володіє критично-інноваційним мисленням, спроможна до постійного саморозвитку та самовдосконалення з метою не лише самореалізації, а й реалізації гармонійних стосунків з природним середовищем. Формування планетарної свідомості та ноосферного мислення є проявом тенденції ноосферизації університетської освіти. Ноосферний підхід базується на аналізі культурно-історичних і біосферних процесів (системно-екологічний підхід до пізнання), що засвідчує різноспрямованість природних процесів у біосфері та антропогенних у техносфері, що носить антагоністичний характер і свідчить про кризовий характер взаємозв’язку суспільства і природи.

References

Корсак К. В. Соціально-філософський аналіз тенденцій розвитку тріади «люди-на – суспільство – освіта» на початку XXI століття : автореф. дис. … д-ра філос. наук : 09.00.10 / АПН України, Ін-т вищ. освіти. Київ, 2006. 36 с.

Малярчук Н.Н. Здоровий спосіб життя: навч. пос. Тюмень: Вид-во Тюменського державного університету, 2008. 200 с.

Попов С.М. Філософія зворотного зв'язку у парадигмі саморегуляції складних сучасних соціальних систем // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: збірник наукових праць. Запоріжжя: Вид-во ЗДІА. 2011. № 46. С. 65-83.

Сніжко В.В. Українознавство: природна психо-філософська концепція. Київ : Рада, 2010. 528 с.

Становлення і розвиток аграрної освіти та науки (з найдавніших часів до сьо-годення) / Д.О. Мельничук та ін. Київ: НАУ, 2005. 224 с.

Стратегія сталого розвитку : Підручник / Боголюбов В. М. та ін. Херсон : Олді-плюс, 2012. 446 с.

Терентьєва Н. Розвиток університетьскої освіти в Україні: історія, сучасність, тенденції : монографія. Київ: Інтерсервіс, 2015. 428 с.

Україна: на шляху до соціального залучення / Національна доповідь про люд-ський розвиток 2011. Київ, 2011. 124 с.

Цілі розвитку Тисячоліття. Україна 2010 / Національна доповідь. Міністерство економіки України. Київ, 2010. 110 с.

Яшник С.В. Природно-просторові детермінанти управлінської культури як ос-нова переосмислення соціоприродної дійсності. Науковий вісник Національного уні-верситету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія». Київ, 2013. Вип. 192. Ч. 2. С. 294-302.

Яшник С.В. Формування управлінської культури майбутніх фахівців лісогоспо-дарської галузі: теорія, методика, практика: монографія. Київ: Видавничий центр НУ-БіП України, 2016. 509 с.

Terentieva N., Yashnik S. Formation of planetary consciousness and the noosphere mentality of the universities' students as a condition for sustainable development // Edukacja – technika – informatyka: Rocznik naukowy Nr 1/19/2017/ Rzeszów. P. 145-152.

Published

2019-01-02