Ноосферне мислення та екологічна культура студентів університетів як умова забезпечення сталого розвитку
Abstract
У статті репрезентується ідея, що університети як центри формування нового ноосферного (екологічного) мислення, ноосферної свідомості виконують ще одну функцію центру підготовки фахівців із забезпечення сталого розвитку суспільства. Університет розглядається як осередок формування людини, яка володіє критично-інноваційним мисленням, спроможна до постійного саморозвитку та самовдосконалення з метою не лише самореалізації, а й реалізації гармонійних стосунків з природним середовищем. Формування планетарної свідомості та ноосферного мислення є проявом тенденції ноосферизації університетської освіти. Ноосферний підхід базується на аналізі культурно-історичних і біосферних процесів (системно-екологічний підхід до пізнання), що засвідчує різноспрямованість природних процесів у біосфері та антропогенних у техносфері, що носить антагоністичний характер і свідчить про кризовий характер взаємозв’язку суспільства і природи.
References
Корсак К. В. Соціально-філософський аналіз тенденцій розвитку тріади «люди-на – суспільство – освіта» на початку XXI століття : автореф. дис. … д-ра філос. наук : 09.00.10 / АПН України, Ін-т вищ. освіти. Київ, 2006. 36 с.
Малярчук Н.Н. Здоровий спосіб життя: навч. пос. Тюмень: Вид-во Тюменського державного університету, 2008. 200 с.
Попов С.М. Філософія зворотного зв'язку у парадигмі саморегуляції складних сучасних соціальних систем // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: збірник наукових праць. Запоріжжя: Вид-во ЗДІА. 2011. № 46. С. 65-83.
Сніжко В.В. Українознавство: природна психо-філософська концепція. Київ : Рада, 2010. 528 с.
Становлення і розвиток аграрної освіти та науки (з найдавніших часів до сьо-годення) / Д.О. Мельничук та ін. Київ: НАУ, 2005. 224 с.
Стратегія сталого розвитку : Підручник / Боголюбов В. М. та ін. Херсон : Олді-плюс, 2012. 446 с.
Терентьєва Н. Розвиток університетьскої освіти в Україні: історія, сучасність, тенденції : монографія. Київ: Інтерсервіс, 2015. 428 с.
Україна: на шляху до соціального залучення / Національна доповідь про люд-ський розвиток 2011. Київ, 2011. 124 с.
Цілі розвитку Тисячоліття. Україна 2010 / Національна доповідь. Міністерство економіки України. Київ, 2010. 110 с.
Яшник С.В. Природно-просторові детермінанти управлінської культури як ос-нова переосмислення соціоприродної дійсності. Науковий вісник Національного уні-верситету біоресурсів і природокористування України. Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія». Київ, 2013. Вип. 192. Ч. 2. С. 294-302.
Яшник С.В. Формування управлінської культури майбутніх фахівців лісогоспо-дарської галузі: теорія, методика, практика: монографія. Київ: Видавничий центр НУ-БіП України, 2016. 509 с.
Terentieva N., Yashnik S. Formation of planetary consciousness and the noosphere mentality of the universities' students as a condition for sustainable development // Edukacja – technika – informatyka: Rocznik naukowy Nr 1/19/2017/ Rzeszów. P. 145-152.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).