Контентаналіз теологічних праць Феофана Прокоповича 1712–1716 років
DOI:
https://doi.org/10.31548/hspedagog2019.02.121Анотація
Автором доведено, що Феофан Прокопович увійшов в історію української богословської думки завдяки переважно своїм лекціям з теології, що були прочитані у Київській духовній академії. У цих лекційних курсах, що мали виразний протестантський зміст та форму, він, рішуче відкинувши схоластичний метод, створює нове, згідно з тодішніми науковими вимірами, систематизоване вчення про віру та віросповідні принципи, догмати православ’я. Враховуючи динаміку формування конфесійної позиції Феофана та її зумовленість суперечливими тенденціями, складною атмосферою розвитку богословської думки епохи Феофана Прокоповича, можемо визнати, що в остаточному підсумку Прокопович приходить до необхідного реформаторського бачення православної традиції. Тобто він виявляється фундатором нового, узгодженого з просвітницькими ідеями і далекого від схоластики могилянського православ’я. Інша справа, що його сучасники сприймали таке оновлене православ’я як прояв відвертого протестантизму. Київський період творчої діяльності Феофана відзначається насамперед непересічним потенціалом його богословського доробку, свідченням якого стали знамениті лекції з курсу теології, прочитані ним у Києво-Могилянській академії впродовж 1712–1716 років. Ці лекції мали виразне протестантське підґрунтя, яке особливо виявлялося у вченні про виправдання людини однією вірою, в утвердженні надзвичайної авторитетності Святого Писання як єдиного джерела богослов’я, в культивуванні ним ідеї абсолютизму Бога. Логічним наслідком цих лекцій були вісім богословських трактатів. З цих трактатів в аспекті виявлення конфесійних поглядів Феофана особливо показовими є перший, який являє собою своєрідну prolegomena про завдання богослов’я і про Святе Писання, другий – “Про Бога єдиного”, третій – “Про Бога троїчного” і восьмий – “Про благодатне виправдання грішника через Христа”.
Посилання
Arkhanhelskyi A.P. (1883) Dukhovnoe obrazovanye y dukhovnaia shkola v Rossyy pry Petre Velykom [The-ological education and theological school in Russia under Peter the Great]. Kazan: Typohrafyia Ymperatorskoho unyversyteta. 212 s.
Cherviakovskyi P. (1878) Ystochnyky «Vvedenyia v bohoslovye» Feofana Prokopovycha [Sources of "In-troduction to Theology" by Feofan Pro-kopovich]. Khrystyanskoe chtenye. M. Ch.1. S.18 - 32.
Solovev S.M. (1872) Publychnыe chtenyia o Petre Velykom [Public reading about Peter the Great]. M. 135 s.
Cherviakovskyi P. (1877) Uchenye Feofana Prokopovycha ob ystochnykakh bohoslovyia v sviazy s protestantstvom XVII veka [Teofan Pro-kopovich's teachings on the sources of theology in connection with the 17th cen-tury Protestantism]. Khrystyanskoe chtenye. M. Ch.1. S.291 - 330.
Samaryn Yu.F. (1996) Yzbrannыe proyzvedenyia [Selected Works]. M.: Rossyiskaia polytycheskaia эntsyklopedyia. 608 s.
Morozov P.O. (1880) Feofan Prokopovych kak pysatel. Ocherk yz ystoryy russkoi lyteratury v эpokhu preobrazovanyia [Feofan Prokopovich as a writer. Essay from the history of Rus-sian literature in the era of transfor-mation]. SPb.: Typohrafyia V.S.Balasheva. 402.
Tykhomyrov F.A. (1884) Ydeia absoliutyzma boha y protestantskyi skholastytsyzm v bohoslovyy Feofana Prokopovycha (Rech pred zashchytoi dyssertatsyy «Traktatы Feofana Prokopovycha o bohe edynom po sushchestvu v troychnom v lytsakh») [The idea of absolutism of God and Protestant scholasticism in the theology of Feofan Prokopovich]. Khrystyanskoe chtenye. M. Ch.2. S.315 - 326.
Florovskyi H.V. (1983) Puty russkoho bohoslovyia [Ways of Russian theology]. Paryzh: YMCA-press. 600 s.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).