Соборність: концептуалізація поняттєвого дискурсу

Автор(и)

  • S. V. Storozhuk Національний університет біоресурсів і природокористування України image/svg+xml
  • І. M. Hoian Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.31548/hspedagog2020.02.064

Анотація

В статті показано, що в сучасному суспільно-політичному дискурсі концепт соборність зазвичай асоціюється з Актом злуки 1919 року, тобто добровільним об’єднанням, «злукою» УНР та ЗУНР, внаслідок якої постала єдина соборна УНР. На перший погляд, таке об’єднання видається цілком очевидним й може не викликати жодних дискусій, утім це зовсім не так. Адже, як свідчать словникові дані, у ХІХ – ХХ ст., поняття «соборність» використовувалося для позначення «єдності» та «неподільності», котрі були й залишаються «зайвими» характеристиками унітарних держав та етнічних націй. Більш того, використовуючи поняття «соборність», у значенні «неподільність» чи «об’єднання», що реалізується завдяки запровадженню спільної парадигми буття і розвитку, ми тим самим підкреслюємо свідомо сконструйований характер суспільно-політичної та етнокультурної єдності і відкриваємо шлях до різноманітних політичних спекуляцій. Позбутися останніх, як показано у роботі, можна тільки за умови, коли соборність експлікується як концепт спрямований підкреслити добровільну єдність у процесі якого встановлюються світоглядно-ціннісні пріоритети та продукуються життєві орієнтири, котрі визнаються всіма членами спільноти.

Посилання

Aksakov K. S.(1889). Polnoe sobranie sochineniy: v 4-h tt. [Full composition of writings]. Universatetskaya tipografIa. Vol.1. 522.

Belei L., Belei O. (2001). Staro-sloviansko-ukrainskyi slovnyk [Old Slav-ic-Ukrainian dictionary]. Svichado, 332.

Berdyaev N.A. (1912). Aleksey Stepanovich Homyakov [Alexey Stepa-novich Khomyakov]. Izdatelstvo "Put", VIII, 250, [6].

Bondar S. V. (2005). Istoriosofiia I. Lysiaka-Rudnytskoho v konteksti natsiotvorchykh ta derzhavotvorchykh protsesiv v Ukraini [Іstorіosofіya І. Lisyak-Rudnitsky in the context of national and those power-building processes in Ukraine] : avtoref. dys. na zdobuttia nau-kovoho stupenia kand. filos. nauk: spets. 09.00.05 «Istoriia filosofii». Kyiv, 16.

Horban T. Yu. (2005). Ideia sob-ornosti v ukrainskii suspilno-politychnii dumtsi pershoi chverti KhKh st. [The idea of conciliarity in Ukrainian suspension and political thinking of the twentieth century.]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 6, 95-102.

Hoian I. M., Storozhuk S. V., Fedyk O. V. (2018). Rol kolektyvnoi pamiati v protsesi formuvannia natsion-alnoi yednosti: ukrainskyi vymir. [The role of collective memory in the process of formulating national goals: Ukrainian vimir]. Humanitarnyi chasopys, 1, 11-22.

Hrushevskyi M. (2000). Halychyna i Ukraina [Galicia and Ukraine]. Natsionalizm : [antolohiia]. Smoloskyp, 447-452.

Ilarion (mytropolyt). (1982). Ukrainska Tserkva [Ukrainian Church. Essays on the history of the Ukrainian Orthodox Church]. Narysy z istorii ukrainskoi pravoslavnoi tserkvy (u dvokh tomakh). Druhe popravlene y dopovnene vydannia za redaktsiieiu prot. Stepana Yarmusia. Vinnipeh, 336.

Ilarion Kyivskyi. Slovo pro Za-kon i Blahodat [A word about the Law and Grace]. URL: http://litopys.org.ua/oldukr/ilarion.htm

Kryvda N. Yu., Storozhuk S. V. (2016). Kulturna identychnist yak osnova kolektyvnoi yednosti [Cultural identity as the basis of collective unity]. International education journal of innovative technoli-gies in social science, 4(8), Vol. 2, 58-63. DOI: 10.31435/rsglobal_ ijitss/01062018/5710

Lysiak-Rudnytskyi I. (1994). Ukrainska Natsionalna Rada y ideia sob-ornosti [Ukrainian National Council and the idea of catholicity]. Lysiak-Rudnytskyi I. Istorychni ese [Historical essays], Vol. 2, 271-283

Lyubker F. (1885). Realnyiy slovar klassicheskih drevnostey [The real dictionary of classical antiquities]. Tipografiya A.S. Suvorina, IV, 1552.

Piskun O. I. (1994). Sobornist i deiaki aktualni problemy suchasnoi etnopolityky. Problemy sobornosti Ukrainy u KhKh stolitti [Conciliarity and some current problems of modern ethno-politics.]. Kyiv, 8-14.

Rostovskiy Dmitriy (sv.) Zhizn i trudyi prepodobnyih ottsov nashih Mefodiya i Konstantina, v monashestve Kirilla, uchiteley slavyanskih [The life and works of the venerable fathers of our Methodius and Constantine, in the mo-nasticism of Cyril, Slavic teachers]. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Dmitrij_Rostovskij/zhitija-svjatykh/414

Rudnytskyi S. (1994). Chomu my khochemo samostiinoi Ukrainy [Why we want an independent Ukraine]. Lviv, 416.

Semmo O. (1989). Sobornist (21.I.- 31.VIII.19) [The conciliarity]. Filadelfiia, 47.

Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tt. (1978). [Dictionary of the Ukrainian language] / AN URSR. Instytut movoz-navstva; za red. I. K. Bilodida. Kyiv: Nau-kova dumka, Vol.9, 916.

Slovnyk ukrainskoi movy: v 11 tt. (1973). [Dictionary of the Ukrainian language] / AN URSR. Instytut movoz-navstva; za red. I. K. Bilodida. Naukova dumka, Vol. 4. 840.

Storozhuk S. (2014). Natsional-izm: Problema vyznachennia ta inter-pretatsii [Nationalism: The Problem of Definition and Interpretation]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Filosofiia, 31 (324), 28-33.

Ukraina v XX stolitti (1900-2000): 3b. dokumentiv i materialiv (2000). [Ukraine in the XX century (1900-2000): 3b. documents and materials] / Uporiad.: A. H. Sliusarenko, V. I. Husiev, V. Yu. Korol ta in. Vyshcha shkola, 351.

Fedorov N. F. (1997). Sobranie sochineniy v chetyireh tomah. V 4-h tt. [Collected works in four volumes]. Traditsiya, Vol.3. 743.

Homyakov A.S. (1886). Polnoe sobranie sochinieniy: v 8-mi tt. [Complete Works: in 8 vols]. Universatetskaya tipo-grafIa, Vol.2, 450.

Iurchuk V. I. (1994). Sobornist Ukrainy u formuvanni rehionalnoi poli-tyky [Unity of Ukraine in the formation of regional policy]. Problemy sobornosti Ukrainy u KhKh stolitti. Kyiv, 168-176.

Yannaras Hr. (1992). Vera Tserkvi [Faith of the church]. Tsentr po izucheniyu religiy, 232.

Завантаження

Опубліковано

2020-09-23

Номер

Розділ

Статті