«Арсенал» О. Довженка:самодеструктивне роздвоєння митця



DOI: http://dx.doi.org/10.31548/philolog2021.01.054

V S Donii

Анотація


Анотація. У статті досліджено соціально-культурні і суспільно-політичні фактори впливу на творче бачення О. Довженка. Встановлено, що в умовах посилення ідеологічного тиску та політичного регламентування творчої діяльності, притлумлюючи естетичні принципи, О. Довженко мусив «притиратися» до проектів влади та відповідати її зовнішнім вимогам. Не відкидаємо й іншої причини добровільного й ревного виконання «соціального замовлення»: бажання долучитися до продукування в національному культурному просторі синтетичного «витвору» мистецтва – українського кіно, нехай і в умовах радянської дійсності. Знятий до чергової річниці більшовицького перевороту «Арсенал», підтверджує, з одного боку, зречення ідеалів молодості та визнання талановитим режисером «помилок» власного (петлюрівського) минулого, з іншого – оригінальний творчий підхід та суто довженківське трактування історичних подій із національним духом і символікою. У стрічці режисер став на бік переможців та представив офіційну версію подій Першої світової і громадянської війни, української революції, повстання київських робітників на заводі «Арсенал». Осмислено проблему внутрішнього конфлікту творчої особистості та її відображення у кіносценарії «Арсенал», що є підтвердженням самодеструктивного роздвоєння внутрішнього буття талановитого режисера і сценариста, якому доводилося маневрувати між ідеологією і творчими поривами, готовністю підкоритися зовнішній авторитетній інстанції та національними почуттями.


Повний текст:

PDF

Посилання


Aheieva, V. (2014) Ya I ROMANTYKA: rozputtia Oleksandra Dovzhenka. Dovzhenko bez hrymu: lysty, spohady, arkhivni znakhidky.[ I AND ROMANCE: the dissolution of Alexander Dovzhenko. Dovzhenko without make-up: letters, memories, archived finds]. Kyiv: KOMORA, 5-39.

Dziuba, I. (2001) Hostyny u svit kino. Z krynytsi lit. [A visit to the world of cinema. From the well of years]. Kyiv: Oberehy: Helikon, V. 2, 726-814.

Dziuba, I. (2003) Literatura sotsialistych-noho absurdu (Tvory ukrainskykh radianskykh pysmennykiv 30-kh rokiv pro industrializatsiiu, kolektyvizatsiiu, rozkurkulennia, holod). [Literature of socialistic absurdity (Works of the Ukrainian soviet writers of 30-th years about industrialization, collectivization, hunger)]. Suchasnist. № 1, 88-112.

Dovzhenko, O. P. Vystup pid chas obhovorennia stsenariiu na Kyivskii kinostudii khudozhnikh filmiv. TsDAMLM Ukrainy. [The speech during the discussion of scenario on Kyiv film studio]. F. 690. Op. 4. Spr. 72. 2-4.

Dovzhenko, O. P. (1984). Tvory : V 5-ty t. [Vorks in 5 Vol.] Kyiv: Dnipro, Vol. 1, 362.

Dovzhenko, O. P. (1984). Tvory : V 5-ty t. [Vorks in 5 Vol.] Kyiv: Dnipro, Vol. 4, 351.

Dovzhenko, O. P. (1985). Tvory : V 5-ty t. [Vorks in 5 Vol.] Kyiv: Dnipro, Vol. 5, 359.

Korohodskyi, R. (2000). Dovzhenko v poloni: Rozvidky ta esei pro maistra. [Dovzhenko in captivity: Researches and essays about master]. Kyiv: Helikon, 347.

Lavrinenko, Yu. (2002). Oleksandr Dovzhenko (literaturna sylveta). [Oleksandr Dovzhenko (literary sil'veta)]. Rozstriliane Vidrodzhennia: antolohiia 1917-1933: poeziia - proza - drama - esei. Kyiv: Smoloskyp, 864-875.

Polishchuk, V. (1928). Falshyvyi «Arsenal». [False «Arsenal»].Komsomolets Ukrainy. Part 296 (789). December, 21, 4.

Punina, O. (2012). Kinofikatsiia ukrainskoho literaturnoho dyskursu (20-30-ti roky XX stolittia): monohrafiia. [Cinematography of Ukrainian literary discourse (20-30 years of XX century)]. Donetsk: DonNU, 332.

Savchenko, Ya. (1929). «Arsenal»: retsenziia. [«Arsenal»: review]. Krytyka. № 3. 104-113.

Trymbach, S. (2007). Oleksandr Dovzhenko: zahybel bohiv. Identyfikatsiia avtora v natsionalnomu chasoprostori. [Olexandr Dovzhenko: the death of gods. Identification of author in national time and space].Vinnytsia: Hlobus-pres. 800.

Shkurupii Heo. (1968). Dveri v den. Vybrane. [Door into the day].Kyiv: Rad. pysmennyk. 325.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.