«Арсенал» О. Довженка:самодеструктивне роздвоєння митця
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog2021.01.054Анотація
Анотація. У статті досліджено соціально-культурні і суспільно-політичні фактори впливу на творче бачення О. Довженка. Встановлено, що в умовах посилення ідеологічного тиску та політичного регламентування творчої діяльності, притлумлюючи естетичні принципи, О. Довженко мусив «притиратися» до проектів влади та відповідати її зовнішнім вимогам. Не відкидаємо й іншої причини добровільного й ревного виконання «соціального замовлення»: бажання долучитися до продукування в національному культурному просторі синтетичного «витвору» мистецтва – українського кіно, нехай і в умовах радянської дійсності. Знятий до чергової річниці більшовицького перевороту «Арсенал», підтверджує, з одного боку, зречення ідеалів молодості та визнання талановитим режисером «помилок» власного (петлюрівського) минулого, з іншого – оригінальний творчий підхід та суто довженківське трактування історичних подій із національним духом і символікою. У стрічці режисер став на бік переможців та представив офіційну версію подій Першої світової і громадянської війни, української революції, повстання київських робітників на заводі «Арсенал». Осмислено проблему внутрішнього конфлікту творчої особистості та її відображення у кіносценарії «Арсенал», що є підтвердженням самодеструктивного роздвоєння внутрішнього буття талановитого режисера і сценариста, якому доводилося маневрувати між ідеологією і творчими поривами, готовністю підкоритися зовнішній авторитетній інстанції та національними почуттями.
Посилання
Aheieva, V. (2014) Ya I ROMANTYKA: rozputtia Oleksandra Dovzhenka. Dovzhenko bez hrymu: lysty, spohady, arkhivni znakhidky.[ I AND ROMANCE: the dissolution of Alexander Dovzhenko. Dovzhenko without make-up: letters, memories, archived finds]. Kyiv: KOMORA, 5-39.
Dziuba, I. (2001) Hostyny u svit kino. Z krynytsi lit. [A visit to the world of cinema. From the well of years]. Kyiv: Oberehy: Helikon, V. 2, 726-814.
Dziuba, I. (2003) Literatura sotsialistych-noho absurdu (Tvory ukrainskykh radianskykh pysmennykiv 30-kh rokiv pro industrializatsiiu, kolektyvizatsiiu, rozkurkulennia, holod). [Literature of socialistic absurdity (Works of the Ukrainian soviet writers of 30-th years about industrialization, collectivization, hunger)]. Suchasnist. № 1, 88-112.
Dovzhenko, O. P. Vystup pid chas obhovorennia stsenariiu na Kyivskii kinostudii khudozhnikh filmiv. TsDAMLM Ukrainy. [The speech during the discussion of scenario on Kyiv film studio]. F. 690. Op. 4. Spr. 72. 2-4.
Dovzhenko, O. P. (1984). Tvory : V 5-ty t. [Vorks in 5 Vol.] Kyiv: Dnipro, Vol. 1, 362.
Dovzhenko, O. P. (1984). Tvory : V 5-ty t. [Vorks in 5 Vol.] Kyiv: Dnipro, Vol. 4, 351.
Dovzhenko, O. P. (1985). Tvory : V 5-ty t. [Vorks in 5 Vol.] Kyiv: Dnipro, Vol. 5, 359.
Korohodskyi, R. (2000). Dovzhenko v poloni: Rozvidky ta esei pro maistra. [Dovzhenko in captivity: Researches and essays about master]. Kyiv: Helikon, 347.
Lavrinenko, Yu. (2002). Oleksandr Dovzhenko (literaturna sylveta). [Oleksandr Dovzhenko (literary sil'veta)]. Rozstriliane Vidrodzhennia: antolohiia 1917-1933: poeziia - proza - drama - esei. Kyiv: Smoloskyp, 864-875.
Polishchuk, V. (1928). Falshyvyi «Arsenal». [False «Arsenal»].Komsomolets Ukrainy. Part 296 (789). December, 21, 4.
Punina, O. (2012). Kinofikatsiia ukrainskoho literaturnoho dyskursu (20-30-ti roky XX stolittia): monohrafiia. [Cinematography of Ukrainian literary discourse (20-30 years of XX century)]. Donetsk: DonNU, 332.
Savchenko, Ya. (1929). «Arsenal»: retsenziia. [«Arsenal»: review]. Krytyka. № 3. 104-113.
Trymbach, S. (2007). Oleksandr Dovzhenko: zahybel bohiv. Identyfikatsiia avtora v natsionalnomu chasoprostori. [Olexandr Dovzhenko: the death of gods. Identification of author in national time and space].Vinnytsia: Hlobus-pres. 800.
Shkurupii Heo. (1968). Dveri v den. Vybrane. [Door into the day].Kyiv: Rad. pysmennyk. 325.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).