Спонукальні акти мовлення та матеріал, що забезпечує їх реалізацію в процесі спілкування
DOI:
https://doi.org/10.31548/philolog0(281).2018.094%20-%20100Анотація
У статті розглядаються актуальні питання характеристики спонукальних актів мовлення та мовного матеріалу, що забезпечує успішність їх реалізації. Розглянувши існуючі класифікації дієслів та інших мовних засобів, автор характеризує спонукальні акти мовлення з точки зору того наскільки вони забезпечують потреби спілкування певного контингенту мовців(студентів-філологів) для реалізації усіх його функцій. Розглянуті акти мовлення, в яких реалізується регулятивна та емоційно-оцінювальна функції спілкування. Основу будь-якого з цих актів складають дієслова, які не були описані детально з точки зору потреб комунікації. Засобами вираження діючої сили висловлювання є перформативні дієслова. З вердиктивних для спілкування студентів важливі ті з них, які можна знайти у висловлюваннях, пов’язаних зі схваленням або загальною оцінкою якостей людини; із екзерситивів ― прийняттям правильних рішень або пропаганді проти якогось способу дії, із комисивних ― дієслова основна якість яких ― зобов’язувати мовця до певної лінії поведінки; із бехабитивів ― дієслова, що позначають реакцію на поведінку інших людей; для висловлення відношення до чиїхось вчинків; для привітань; для побажань; із експозитивів, що використовуються в актах пояснення, ті, що включають розвиток точки зору, ведення дискусії і прояснення референції і використання слів. Аналіз наявних у підручнику для 1 курсу мовних засобів виявив їх явну недостатність у ситуаціях, що стимулюють спілкування студентів між собою, особливо імперативів, перформативів, мовних штампів і кліше.
Посилання
Doroshenko, A. V (1986) Pobudytelnye rechevye akty y ykh ynterpretatsyia v tekste( na materyale anhl.yaz.) [Stimulative Speech Acts and their Interpretation in a Text(based on the English Language Materials]:avtoref. dys. … kand. fylol. Nauk. ― M.,1986. ― 26p.
Horb, H. A. (1977) Obuchenye sredstvam vyrazhenyia emotyvno-otsenochnykh otnoshenyi v ynoiazychnoi dyalohycheskoi rechy studentov III kursa yazykovoho vuza( na materyale anhl.yaz. [Teaching Means of Expressing Emotional-Evaluative Relationships in Foreign Language Speech to the Third year Students of a Foreign Languages Higher Educational Establishments]:аvtoreferat dys. … kand. ped. nauk : 07.00.08 ― L., 1977. – 18 s.
Leontev, A. A. (1969) Psykholynhvystycheskye edynytsy y porozhdenye rechevoho vyskazyvanyia [Psycholinguistic units in Speech Production]. ― M.: Nauka, 1969, 307p.
Pasternak, T. A.(2017) Kognityvnyi komponent komunikatyvnih roley v institutsiynomu diskursy[The Cognitive Component of Communicative Roles in Institutional Dialogue]. ― K.: Milenium. ― 2017. ― P 30 ― 36.
Rozental, D.A., Telenkova M.A. (1985) Slovar-spravochnyk lynhvystycheskykh termynov: Posobye dlia uchytelia.[Reference Dictionary of Linguistic Terms:Manual for a Teacher]. ― M.: Prosveshchenye, 1985. ― 99p.
Rubinska, B. I (2013) Diialnisni kharakterystyky spilkuvannia studentiv: vyshchyi riven analizu [Communication Activities Characteristics: Highest Level of Analysis]. ― Problemy osvity. ― Vyp.74, Ch. I. ― 2013. ― P. 235‒236.
Searle,J.R. (1969) Speech Acts.An essay in the Philosophy of Language Cambridge.: Cambridge University Press,1969.
Shynkaruk, V.D (1999) Reprezentatsii modusnykh katehorii v suchasnii ukrainskii movi. Movoznavstvo. [Representation of modus categories in Modern Ukrainian. Linguistics]. Issues 2–3, 50–56.
Searle, Dzh. R. (1986) Klassyfykatsyia yllokutyvnykh aktov[Illocutionary Acts Classification]. ― M.: Prohress, 1986. ― P. 170 ― 194.
Searle, J. R. (1991) What is a Speech Act? Pragmatics. Ed. by Steven Davis. ― New York –Oxford.: Oxford University Press, 1991. ― P. 254 – 264.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Стосунки між правовласниками і користувачами регулюються на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства – Некомерційна – Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див.The Effect of Open Access).