Взаємооцінювання та самооцінювання як ключові фактор формування навичок автономного навчання бакалаврів в умовах університетської освіт
Abstract
Сучасна європейська освітня політика вбачає взаємозалежність між економічним розвитком суспільства та рівнем сформованості фахових компетентностей. У статті розглянуто питання розвитку автономного навчання за допомогою застосування стратегій альтернативного оцінювання. Навички автономного навчання та саморозвитку є важливими компонентами професійної компетентності фахівця, що передбачає здатність приймати ключові рішення, брати на себе відповідальність за результати професійної діяльності та здійснювати критичну рефлексію. Результати спостереження довели, що вміння критичної рефлексії стимулюють розвиток навичок автономного навчання та сприяють формуванню навичок критичного мислення і самоорганізації.
References
Benson, P. (2006). Autonomy in language teaching and learning. Language Teaching, 40, 21–40. doi:10.1017/S0261444806003958
Cotterall, S. (2000). Promoting learner autonomy through the curriculum: principles for designing language courses. ELT Journal, 54(2), 109-117. https://doi.org/10.1093/elt/54.2.109
Dickenson, L. (1995). Autonomy and Motivation. A Literature Review Systems, 23,165-174. http://dx.doi.org/10.1016/0346-251X(95)00005-5
Gholami, H. (2016). Self-assessment and Language Autonomy. Theory and Practice in Language Studies, 6( 1), 46-51.
http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0601.06
Hoidn, S., K. Kärkkäinen (2014). Promoting Skills for Innovation in Higher Education: A Literature Review on the Effectiveness of Problem-based Learning and of Teaching Behavior. OECD Education Working Papers, 100, 38. http://dx.doi.org/10.1787/5k3tsj67l226-en
Lee, Y. (2005). Self-assessment as an Autonomous Learning Tool in an Interpretation Classroom. Meta,50(4). doi:10.7202/019869ar ooOooooo
O’Connor, P. Chrome, K., Farrar, R. (2014) What is autonomous learning? Discourse: Learning and Teaching in Philosophical and Religious Studies, 2014.- 9 (1).
Tholin, J. (2008). Learner autonomy, self-directed learning and assessment: lessons from Swedish experience. Independence. 43, 9-12.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Relationship between right holders and users shall be governed by the terms of the license Creative Commons Attribution – non-commercial – Distribution On Same Conditions 4.0 international (CC BY-NC-SA 4.0):https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.uk
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).